Mörkret inom alla människor

Uppdaterad 2015-11-20 | Publicerad 2015-10-26

TEATERFESTIVAL Den ungerska författaren Ágota Kristófs roman The Notebook (Le grand cahier i original) från 1986 känns aldrig så aktuell som nu. Två tvillingpojkar blir under andra världskriget förda från den stora staden ut till landsbygden för att bo hos sin häxlika mormor. Medan kriget har sin gång utsätter pojkarna sig själva för våldsamma övningar för att härda sina kroppar och sina sinnen. En av övningarna är att föra journal över sina upplevelser utifrån imperativet att aldrig ljuga, alltid vara objektiv och bara skildra fakta.

I brittiska kompaniet Forced Entertainments iscensättning av romanen är Richard Lowdon och Robin Arthur iklädda identiska kostymer och framför texten som en högläsning av den dagbok som pojkparet nedtecknat. Den brutalitet som skildras accentueras av den språkmässiga minimalismen, den obevekliga objektiviteten och den naiva ärligheten i texten.

Det är inte fråga om något karaktärsspel som Forced Entertainment står för, utan snarare ett experiment i individens upplösning genom parets symbiotiska förhållande till varandra, till texten och till dess gestalter. Ibland läser paret i kör, en minutiös sammanblandning av röster, andetag och gester.

Kristófs originaltext är perfekt för en nära två och en halv timme lång högintensiv högläsning. Slutresultatet är en imponerande prestation, ett maratonlopp i knivskarp närvaro och med det barnsligt ärliga tilltalet en svart humoristisk gestaltning om mänsklighetens allra mörkaste sidor.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln