Kär och väldigt galen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-15

Det ångar av inspiration

Bashkim Neziraj och Johanna Rane på scen.

Kärlek eller pengar? Vad är viktigast? Kärlek så klart, och det är väl ungefär vad den brittiske dramatikern Dennis Kelly vill berätta för oss med sin pjäs Kärlek och pengar. Han målar upp en oöverkomlig motsättning mellan de två storheterna, och porträtterar därmed vårt samhälle som, tja, ont. Det är i ärlighetens namn en smått banal, tillika ensidigt moralisk idé, men där tar min kritik av pjäsen slut. Den är nämligen strålande välskriven. Malmö stadsteaters uppsättning av den ångar av inspiration och tillvaratar textens dramatiska spektrum: den är rolig, tragisk och skarp.

Pjäsen kretsar kring David ( Bashkim Neziraj) och Jess ( Johanna Rane), ett ungt par vars starka förälskelse enligt normen manifesterar sig i konsumtion. Men det är något tjall på linjen: Jess köper inte klädsamt lagom mycket och rätt, utan kommer hem med väskor och annat för rena förmögenheten. Paret blir svårt skuldsatt, Jess tas in på psykiatrisk klinik klassad som missbrukare och rehabiliteras. När pjäsen börjar har hon med viss assistans tagit livet av sig (sensmoral: Kristus som shopaholic) och historien berättas i nedslag bakåt i tiden.

Igenkänningsfaktorn är hög på det där skeva sättet som vittnar om en känsla för tillvarons absurditet. I en scen bearbetar Jess föräldrar sin sorg genom att reta sig fördärvade på hur den gamla grekiskan i graven bredvid dotterns får ett veritabelt monument rest över sig. Siw Erixon och Lars-Göran Ragnarsson utvinner storartad komik ur de beskedliga föräldrarnas galopperande folie à deux. Lika dråplig och hemsk är en anställningsintervju där David grillas av en gammal universitetskompis ( Ellen Fosti), numera chef för ett telecomförsäljningsbolag.

Dialogen är fantastisk, den känns så spelbar och samtidigt meningsbärande, och översättningen av Stefan Lindberg är imponerande tonsäker. Detta, och en känslig men målmedveten regi av tidigare London-baserad Maria Åberg, kan vara förklaringen till att skådespelarna verkar så förankrade i texten. Hela ensemblen utstrålar mod och energi, varenda replik faller klockrent.

Malin Krutmeijer

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.