Putin är nog glad att malmbanan spårat ur

Svensk järnväg håller inte Nato-standard

Natten till lördag spårade ännu ett malmtåg ur utanför Vassijaure. Gruvjätten LKAB räknar med att förlora 100 miljoner varje dag som trafiken står stilla.

Tågen på malmbanan står stilla, igen. I lördags kväll spårade ett olastat malmtåg ur bara sex kilometer från Vassijaure, där ett annat malmtåg spårade ur precis innan jul. Räls, slipers och kontaktledningar är skadade.

Det är bara någon vecka sedan trafiken kom igång.

Det är märkligt att skriva om det här samma dag som det ungerska parlamentet till sist planerat att rösta för ett svenskt medlemskap i Nato.

Viktig för Nato

Låt oss vara ärliga, den där järnvägen är ett av de främsta skälen till att nästan hela alliansen varit så angelägna om att få in Sverige. Det är inte svenska hemvärnsförband man sitter och funderar över i Washington och Bryssel. Knappast den försvarsmakt som fortsätter att kämpa med otillräckliga anslag heller.

Sverige är ett uppmarschområde. Nato behöver kunna transportera trupper och materiel från väster till öster. Från Göteborg, Trondheim och Narvik till Baltikum och norra Finland.

De närmaste månaderna skulle det bli svårt, speciellt i norr. Men ska sanningen fram har järnvägen problem i hela landet. Den härveckan står trafiken mellan Borlänge och Avesta/Krylbo också stilla. Ännu en urspårning.

Kostar 100 miljoner

Ett mer näraliggande problem efter haveriet på Malmbanan är förstås hur LKAB ska få ut sin järnmalm på världsmarknaden. En stor del av produktionen exporteras via hamnen i Narvik och det finns inga alternativ. Gruvjätten räknar med att förlora 100 miljoner om dagen så länge tågen står stilla.

Exakt vad som orsakade haveriet i lördags kväll återstår att utreda. Statens haverikommission har bråda dagar och polisen har i enlighet med rutinerna inlett en förundersökning. En sak kan vi nog ändå vara ganska säkra på. Årtionden av bristande underhåll av och investeringar i den svenska järnvägen är förmodligen en faktor.

Försenade tåg

Som tågresenärer märker vi förfallet när vi står där på perrongen och tvingas vänta på försenade eller inställda tåg. För industrin innebär det kunder som får vänta, leveranser som inte kan genomföras och massor av förlorade pengar.

Sverige kommer att behöva anpassas till en ny ordning som medlem i försvarsalliansen, och till ett nytt säkerhetsläge. Försvaret kommer att behöva mer pengar. Regeringens försök att till exempel lasta över kostnaderna för stödet till Ukraina på militären fungerar inte.

Men anpassningen måste också betyda en storsatsning på infrastruktur. Inte minst järnväg, som malmbanan. På köpet skulle LKAB slippa förlora 100 miljoner om dagen. Och vi andra skulle kanske våga lita på att tåget kommer fram i tid.

Följ ämnen
Nato

Följ ämnen i artikeln