Kommer tåget att vara framme till Kalle Anka

Förstörda familjehögtider och förlorade exportmiljarder i tågkaosets spår

Tågresenärer i Sverige har vant sig vid att vänta.

I söndags kväll spårade ett av LKAB:s fullastade malmtåg ur vid Vassijaure station precis vid gränsen mot Norge. Ingen människa skadades, men eftersom det är enkelspår vid platsen är det tvärstopp i trafiken. Trafikverket hoppas kunna öppna banan någon gång i början av januari.

Enligt LKAB kostar varje dag tågen står stilla över en miljard.

Vi vet inte varför urspårningen Vassijaure inträffade. Olyckan kommer naturligtvis att utredas. Statens haverikommission har kallats in. Det vi däremot vet är att det inte är första gången ett malmtåg spårar ur. Och att det inte är någon överraskning att det sker igen.

Kända risker

Redan efter en urspårning 2021 konstaterade Trafikverket att ”fler urspårningar riskerar att inträffa under den kommande femårsperioden”.

Precis nu förbereder massor av svenskar sitt julfirande. Många tänker åka tåg till familjen. Det borde vara ett sätt att undvika stressen och riskerna i helgtrafiken. Men att åka tåg i Sverige har sina sidor.

Så sent som i helgen tvingades SJ ställa in avgångar med X2000 sedan nio tåg tagits ur trafik av säkerhetsskäl. Företaget säger att tågen kommer att vara i drift till julhelgen, men händelsen blir bara ännu ett i raden av problem för tågtrafiken.

Utslitna växlar

Sveriges Radio har på senare tid rapporterat om utslitna och skadade växlar som inte bytts ut eller reparerats. Resultatet har blivit försenade resenärer och gods som inte kommit fram i tid.

I november ställdes tågtrafiken mellan Härnösand och Sundsvall in. Regnet hade spolat bort banvallen.

Sanningen är att den svenska järnvägen är gammal, otillräckligt underhållen och dessutom underdimensionerad. Malmbanan är bara ett exempel.

Det betyder försenade jultåg, förstörda familjehögtider och, som sagt, miljarder i förlorade intäkter till svenska företag och det svenska samhället.

Pratat om satsningar

Att Sverige inte satsat tillräckligt på järnvägen är inte den nuvarande regeringens fel. I årtionden har kommunikationsministrar med alla möjliga politiska tillhörigheter pratat om satsningar. Någon gång har till och med uppsplittringen och privatiseringen av underhållet ifrågasatts.

Sedan har inte mycket hänt.

Nu står alltså ett malmtåg vid sidan av spåret vid Vassijaure. LKAB, ytterst svenska skattebetalare, förlorar en miljard om dagen och företagets kunder väntar förgäves på utlovade järnmalmsleveranser.

Vi kan bara hoppas att jultrafiken på järnvägen fungerar, och att alla kommer fram till svärmor i tid för Kalle Anka.

Följ ämnen i artikeln