Stöd för strejken är det enda som hejdar Musk

Fattar inte Svenskt Näringsliv vad han håller på med

Sympatiaktioner, som här från hamnarbetare i Malmö, är en förutsättning för den svenska modellen.

Strejken på Teslas verkstäder har fått representanter för Svenskt Näringsliv att lufta sitt gamla missnöje med rätten till fackliga sympatiåtgärder. Upprörda krav på ansvar och proportionalitet har hörts från många håll.

Argast av alla är som vanligt Almegas Stefan Koskinen. Han tycker att situationen är ”jäkligt upprörande”.

Frågan är om han kunde ha valt ett sämre exempel att bli förbannad på?

Konflikten på Tesla är ett skolboksfall på varför rätten till sympatiåtgärder är nödvändig på svensk arbetsmarknad.

Vägrar teckna avtal

Vi har å ena sidan ett amerikanskt storföretag som blankt vägrar teckna kollektivavtal eller ha med facket eller svenska kollektivavtal att göra. Motståndet mot fackliga organisationer är principiellt.

Redan det innebär en svårighet när det handlar om att organisera facklig verksamhet på företaget. Anställda vill sällan göra sig osams med chefen.

Ändå har alltså IF Metall medlemmar på Tesla, medlemmar som vill ha samma villkor som andra och som har gått i strejk för den rätten.

Strejkbryteri

Tesla gör nu allt för att hindra strejken från att få effekt. Man organiserat strejkbryteri på ett sätt som för tankarna till Ådalen 1931 och andra mörka kapitel i historien. Företaget rundar hamnarbetarnas blockad genom att lasta av bilar i grannländer som Danmark och sedan köra dem på lastbil till Sverige.

Utan sympatiåtgärder från andra fackliga organisationer är det inte omöjligt att Teslas verksamhet skulle kunna fortsätta ungefär som vanligt, trots strejken. Och skulle Elon Musk kunna strunta i kollektivavtal så skulle andra kunna göra på samma sätt.

Det vore verkligen ett hot mot hela ordningen på den svenska arbetsmarknaden.

Att bilägare och justa företag drabbas är olyckligt men oundvikligt. Och ansvaret ligger hos Tesla och Elon Musk.

Konflikten utvidgas

I morgon utökas konflikten. Medlemmar i Fastighetsanställdas förbund slutar städa Teslas lokaler. Det är det som upprör Koskinen på Almega. Elektrikerna slutar reparera eller installera Teslas laddstolpar och arbetarna i alla svenska hamnar vägrar lasta av bilar från Tesla.

I nästa vecka blir det stopp för post till Tesla när de båda facken Seko och ST satt företaget i blockad. Dessutom kommer målarna att vägra lackera bilar från Tesla.

Dessutom har IF Metall lagt ännu ett varsel, mot ett företag som producerar en nödvändig del till Teslas tillverkning. Och igår varslade Byggnads om blockad.

Ingen av de där åtgärderna beror på okynne från facken. Ingen är tagen i luften. Varslen har lagts för att de anställda på Tesla ska få ett kollektivavtal. Och för att försvara den svenska modellen.

Det borde svenska arbetsgivare fatta.

Följ ämnen i artikeln