Elon Musk hotar alla svenska arbetare

Striden mot Tesla har facket inte råd att förlora

Representanter för fackförbundet Transport i Malmö hamn.

När den amerikanska elbilsjätten Tesla till sist har bestämt sig för att svara på frågor från svenska journalister är resultatet nästan skrattretande naivt. Till Sveriges Radio skriver företaget att mekanikernas strejk är ”olycklig”.

Det tror fan det.

Ingen har velat ha den här konflikten, och allra minst facket IF Metall. Där vet man mycket väl vad en strejk kostar, inte bara i pengar. En konflikt betyder också förlorade arbetsdagar, förstörda relationer på arbetsplatsen och förtroende som kanske aldrig kan byggas upp igen.

Oändligt tålamod

Just därför har IF Metall visat ett nästan oändligt tålamod med den amerikanska biljätten. Samtalen om ett kollektivavtal har pågått sedan 2017.

Till ekot skriver Tesla också att ”man följer svenska arbetsmarknadsregler” men att man ”valt” att inte skriva något kollektivavtal.

Hur väl Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler ska vi låta vara osagt. Klart är i alla fall att de fack som nu sluter upp bakom bilmekanikerna på Tesla gör precis det reglerna säger att de har rätt till.

Grundsten i modellen

Rätten till sympatiåtgärder är en grundsten i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Utan den skulle arbetsgivare som Tesla kunna hota och trixa sig ur kravet på ett kollektivavtal. Antagligen är det vad Teslas ledning menar med att ”välja”.

När arbetarna i svenska hamnar vägrar att lossa bilar från Tesla är det alltså i förlängningen också sina egna kollektivavtal de försvarar. Och de försvarar en fungerande arbetsmarknad mot ett amerikanskt jätteföretag som vill förstöra den.

Lång lista på stridsåtgärder

Listan på möjliga stridsåtgärder skulle antagligen kunna bli ganska lång. Fastighetsanställdas förbund har redan gjort klart att man tänker sluta städa. Elektrikerna kommer inte att koppla in eller underhålla företagets laddstolpar. Och renhållningsarbetarna i Kommunal och Transport skulle kunna sluta hämta sopor. Och så vidare.

Det här är en strid inget fack inte har råd att förlora. Det finns egentligen inget att kompromissa om. Om inte Teslas ledning förstår det själva måste de tvingas acceptera ett avtal om företaget ska finnas kvar i Sverige.

Sedan får Elon Musk tycka att det är hur ”olyckligt” som helst.

Följ ämnen i artikeln