Sveriges största och viktigaste ledarsida

Okej, håll i hatten. Här kommer en hel krönika med ohämmat skryt.

Aftonbladet är Sveriges största, viktigaste och mest engagerande ledarsida.

Mellan 80 000 och 100 000 personer (mätt som unika besökare) läser oss numera varje vecka på aftonbladet.se och ­mobilsajten. Det är en ökning med flera hundra procent under våren.
 

Att läsningen har exploderat beror framför allt på att ­ledarmaterialet har fått bättre exponering på aftonbladet.se. Det är roligt för oss som skriver. Och viktigt, ­eftersom vårt uppdrag är att utifrån socialdemokratiska värderingar ge vår syn på samhällsutvecklingen och påverka ­debatten. I det upp­draget ingår att bli lästa av så många som ­möjligt.

Under våren har Aftonbladets ledarsida drivit opinion i flera centrala frågor. Vi har bidragit till att föra upp barnfattigdomen på den politiska dagordningen. Vår kritik av ­Juholts vacklande i Libyen-­frågan har spelat roll. Det vi skrev om den socialdemokratiska ordförandestriden blev en viktig referens­punkt i debatten, och vi var bland de första att hårt kritisera det havererade Fas 3-systemet. För att nämna några ­exempel.

Medielandskapet ­förändras i snabb takt. Upplagorna för papperstidningar sjunker. Samtidigt når Aftonbladet i dag ut till fler än någonsin i tidningens historia: 2,5 miljoner läsare ­varje dag.

Den verkligt glada nyheten är att den nya medielogiken, som i allt större utsträckning bygger på att läsare­ engagerar sig, ­gynnar den goda opinionsjournalistiken.
 

Ledarredaktionens texter är ofta de mest kommenterade och delade av allt material på hela Aftonbladets enorma sajt. I konkurrens med kriminaljournalistik, väder och kändisnyheter är det  våra åsikter som ­engagerar mest. Sociala frågor, som barnfattigdom, Fas 3 och sjukförsäkringen väcker mycket känslor. Men även texter om gruvnäringen i Bergslagen, utrikespolitik och Anders Borg, för att nämna några exempel. Våra texter har ofta mellan 500 och 1 000 kommentarer, och (ännu viktigare) lika många delningar på Facebook.

Nästa vecka är det en högtidsstund i politiken, Almedalsveckan. Håkan Juholt ska sättas på prov på Palmes gamla hemmaplan, miljöpartiets nya språkrör likaså. Fredrik Reinfeldt har mycket att bevisa och Sverigedemokraterna har för första gången en egen dag.

I år storsatsar ledarredaktionen på Almedalsbevakning. Följ oss i tidningen och på ­ledarbloggen. Och passa­ gärna på att bli ett fan av ­ledarredaktionen på Facebook och Twitter – där det också finns möjlighet att ta diskussionen vidare.

Vi vill inget hellre än att engagera ännu fler.

Följ ämnen i artikeln