Mejla

Atle Morseth Edvinsson

Utan bensinmackar kvävs landsbygden

Krav på modernisering är bra, men staten bör betala

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Landsbygdsbor är beroende av sina bilar - hur blir det när de inte har någonstans att tanka i sitt närområde?
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Landsbygdsbor är beroende av sina bilar - hur blir det när de inte har någonstans att tanka i sitt närområde?

Ibland verkar det som att våra statliga myndigheter har fått i uppgift av regeringen att tänka så endimensionellt som möjligt. Under veckan har rubriker om säkerhet kring bensinmackar satt fingret på det fenomenet.

Landets bensinstationer är i behov av upprustning. För att drivmedel och bränslen inte ska läcka ut i marken måste alla rör och ledningar rostskyddas. Renoveringarna ska vara gjorda senast sommaren 2022 och det är mackägarna som ska stå för notan.

... känslan av att vara del av ett samhälle försvinner med bensinmacken eller närbutiken

Ett sådant projekt beräknas kosta uppemot en miljon kronor, enligt branschorganisationen Svensk Bensinhandel. För de stora kedjorna som har pumpar vid varje tänkbar trafikplats går det knappast att tala om det som en ekonomisk smäll. För många av de små fristående mackarna ute på landsbygden kan det däremot bli en nådastöt.

Myndigheten för samhällskydd och beredskap, MSB, har ställt det här kravet på branschen och har goda skäl för det. MSB ska se till att det inte inträffar någon olycka vid de mackar där man förvarar explosiva medel. Kraven på mackägarna har för övrigt funnits sedan 2014, så det borde inte vara någon nyhet för de inblandade.

Fem mil till närmsta pump

Samtidigt måste man titta på effekterna av ett sådant krav. Enligt branschorganisationens bedömning kommer ungefär 500 bensinmackar inte ha råd med upprustningen. Följden blir nedläggning. Krav på modernisering är bra, men effekterna av dem får inte bli så långtgående.

I den lilla orten Hemling norr om Örnsköldsvik riskerar man nu att bli utan sin bensinstation, eftersom det inte finns pengar till en upprustning. Ägaren Leif Jonsson har även taxiverksamhet. Han säger till SVT att kostnaderna för den sanering som krävs om han måste stänga macken i sig kan komma att göra resten av hans företag konkursfärdigt.

När macken i Hemling inte finns längre kommer det ironiskt nog att krävas en del bensin för att köra de fem milen ned till Ö-vik när man behöver tanka. Men att en bensinstation stänger innebär inte bara att avståndet till närmsta pump kan komma att förlängas.

Svårt att bo kvar

Utan en mack finns det inte någonstans att skaffa sig en kvällstidning, köpa en påse nötter och hämta ett paket. Och det är ett dråpslag mot själva samhället. Den allmänna service det innebär att ha en bensinstation med tillhörande butik beskrivs som nyckelfunktion för att en landsbygdsort ska överleva, enligt en forskare som Dagens Nyheter pratat med.

Om avståndet till närmsta butik blir för långt är blir det svårt att motivera att bo kvar eller att flytta till en ort på landet. Kanske beror det till viss del på att känslan av att vara del av ett samhälle försvinner med bensinmacken eller närbutiken. När det inte finns något socialt nav i en landsbygdsort finns heller ingen säkerhet för att känslan av samhörighet består.

Då tar syret slut i orter som Hemling med följden att landsbygden sakta kvävs.

Av: Atle Morseth Edvinsson

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.