Var är Annie Lööf när Volvo satsar?

Att Volvo Cars planerar för den största investeringen på 20 år i Torslandafabriken hade skapat rubriker vilken dag som helst. Att företaget dessutom satsar på ­utveckling av nya plattformar och ­motorer gör inte nyheten mindre.

När den nye chefen Håkan Samuelsson i går presenterade hela investeringsprogrammet på 70 miljarder, där hälften kommer att hamna i Sverige, handlade det dock varken om spalt­meter eller grader i rubriken. Det handlade om framtiden för svensk ekonomi.

Varselvågen har slagit hårt mot industrin. Det gäller inte minst på Volvo, där de sista 200 bemanningsanställda lämnar­ fabriken i januari.

Volvos investeringsplan kommer inte att skapa nya jobb, men den skapar förutsättningar för att bevara dagens arbetsplatser.

När Volvo Cars fick kinesiska ägare var det många som såg det som ett tecken i tiden. Produktionen skulle flytta, svenska jobb konkurreras ut. En bild av Europas avindustrialisering.

Volvos kinesiska ägare tycks se annorlunda på saken. Uppenbarligen får tekniskt kunnande och produktivitet dem att tro på Sverige, inte bara som en plats för utveckling utan också för produktion.

Socialdemokraternas Stefan Löfven fanns på plats i Göteborg i går. Näringsminister Anne Lööf var också inbjuden. Hon valde att inte komma.

Man kan fråga sig varför en närings­minister – som säkert lyssnar på sina ­pr-rådgivare – avstår från att sola sig i glansen av en jättelik industriinvestering?

I stället lämnade hon sin kommentar från Stockholm.

Kanske handlar det helt enkelt om att Lööf – till skillnad från Volvos kinesiska ägare – har svårt att tro på framtiden för svensk industri.

Det är möjligen en inställning hon delar med många i svensk borgerlighet, men det låter inte som en bra utgångspunkt för en näringsminister.

Följ ämnen i artikeln