Sjuåriga flickor köper krämer för 800 kronor

Något är fel när barns liv handlar om hudvård

Många flickor har idag hudvård som ett stort intresse. Och det är på grund av Tiktok.

Häromdagen läste jag en obehaglig nyhet i Göteborgsposten. På senaste tiden har sjuåringar börjat komma in i sminkbutiken Sephora och fråga efter hudvårdskrämer. För 800 kronor.

– Man blir helt förfärad när man ser hur hudvård marknadsförs till barn och unga. Det finns en risk att de förstör sin hud med olika preparat som är alldeles för starka, säger hudforskaren Johanna Gillbro till GP.

Fenomenet kopplas till Tiktok där olika influencers i olika videor visar upp sina morgon- och kvällsrutiner. Ofta i samband med att de gör reklam för olika märken. Jag förstår flickorna, jag möts själv av liknande videor på appen.

Och jag vet att jag också möttes av liknande budskap som barn. Fast då i ”tjejtidningarna” Frida eller Veckorevyn. Då skrevs det om hur man bäst skulle klä sig för att få en kille på fall. Då gjorde man det för att underhålla den manliga blicken. Nu är det för att underhålla selfie-kameran.

Jag vet inte vad som är värst.

I jakten på den perfekta ytan har en annan slags videor nått mitt flöde också: linfrömasken. Där kokar tjejer upp linfrön i vatten tills det hela blir en slemmig röra. Sen lägger de ”masken” på nyllet. Det här ska ge resultatet glashud, säger användarna. Det blir också ett billigare och mer “naturligt” alternativ till den dyra hudvården.

Men det kan också bli farligt. Linfrön som krossas kan ombildas till giftet vätecyanid. Livsmedelsverket rekommenderar därför max 1-2 teskedar linfrön per dag, annars finns det risk för allvarlig förgiftning. Barn bör inte äta hela linfrön överhuvudtaget.

Konsekvenserna av linfrömaskerna eller de dyra hudvårdskrämerna finns sällan med i de korta klippen. Att en tonåring, än mindre en sjuåring, har farorna i åtanke är orimligt. Men reklamen har de tillgång till. 24 timmar om dygnet, om de så vill.

När sminkbutiken Lyko öppnade sin affär i Stockholm köade folk i flera timmar för att få komma in i butiken. När Bianca Ingrosso startade en pop up-butik för sitt sminkmärke CAIA på Nordiska Kompaniet i Stockholm ringlade sig kön långt utanför varuhuset.

Det ska sägas att jag är själv en person som uppskattar bra hudvård. Men jag är också vuxen – och har en vuxen persons inkomst, hud och konsekvenstänkande.

Men att barn tar av sin månadspeng för att köpa hudvård är inte det som är mest skrämmande. Det är den långsiktiga effekten på flickorna och vad de får lära sig är målet i livet.

För att köpa hudkräm med olika AHA-syror när du är barn är långt ifrån ”self care”. Samtidigt som samtidens utseendehets verkar gå på steroider ökar den psykiska ohälsan bland unga flickor i Sverige. Även självskadebeteendet.
Att sjuåringar i dag pumpas med reklam som lär dem att deras egenvärde knyts till yta – hos ett organ som främst påverkas av ärftliga faktorer – är giftigt. Bokstavligt talat.

Följ ämnen i artikeln