Volvos lyxbil ska lösa klimatkrisen

Men de flesta kommer aldrig att kunna köpa den

I dag lanseras Volvo S90, en bil som är viktig både för företaget och Sverige

Lanseringen av en ny bilmodell är en stor sak för vilken biltillverkare som helst. Lanseringen av en ny Volvo är en ödesstund för ett litet bilföretag som Volvo Cars. Det får helt enkelt inte misslyckas.

När en ny Volvo presenteras är det dessutom en stor sak för Sverige. I dag är det kanske en förenkling att säga “att det som är bra för Volvo är bra för Sverige”, men vårt land har fortfarande ett starkt fordonskluster och bilindustrin med alla sina underleverantörer är viktig både för sysselsättningen och för utrikeshandeln.

Lyxbil

S90 ska etablera Volvo på världsmarknaden för riktigt lyxiga sedanbilar. En bil för trendmedvetna amerikaner och kinesiska entreprenörer. En bil för den som har råd att köpa sig det bästa och som just därför också kan tjäna pengar åt tillverkaren.

Volvo behöver S90. Och Sverige behöver den, för jobben och exporten.

En bil för en liten del av de tio procent av världens befolkning som enligt hjälporganisationen Oxfam i dag producerar hälften av världens koldioxidutsläpp.

Och det är förstås precis detta som gör lanseringen av Volvo S90 extra ödesmättad. Den sker precis när världens ledare är samlade i Paris - knappt 16 timmars bilresa från Torslanda - för att diskutera hur klimatet ska kunna räddas. Och trafiken är en nyckelfråga om utsläppen ska kunna sänkas.

Förnuftig

För att vara stor, dyr och lyxig bil kan man säga att Volvo S90 en ovanligt förnuftig bil. Säkerhet och kvalitet i toppklass förstås, men inga jättelika motorer och inte massor av cylindrar. Laddhybriden som lanserades med systerbilden XC90 tidigare i höstas är extremt bränslesnål. I blandad körning ska den klara sig på lika lite bensin som en klassisk moped, och orsakar mycket mindre utsläpp.

Det är spetsteknologi, och just nu är i alla fall en av Volvos spetsar riktad mot utsläppen. Så småningom kommer vi att hitta tekniken från Volvo S90 i fler, och billigare, bilar. Då måste Volvo och andra tillverkare av premiumbilar ha tagit nästa steg.

Återkommande tanke

Det är i alla en tanke som återkommer. Det exklusiva ska skapa förutsättningar för nya tekniska framsteg och smarta lösningar.

Den stora frågan är förstås, kommer det att räcka? Går teknikutvecklingen tillräckligt fort för att vi ska undvika en global klimatkatastrof? Och kan verkligen den tiondel av världens befolkning som förbrukar mest av världens resurser leda vägen in i ett hållbart samhälle?

Knappast. Verklig hållbarhet handlar om en rättvisare världsordning. Men just i dag är det bara att önska S90 lycka till, för Volvos skull och för Sveriges.