Nu köper vi trisslotter för att ha råd med smör

Har slutat tro på politikernas löften

En populär dyrgrip.

Ett stort paket mjölk, ett halvkilo smör, ett paket mellanrost, en rejäl hushållsost – och en trisslott. Så skulle en typisk svensk matkasse se ut. Det är åtminstone några av de varor vi lagt mest pengar på det senaste året, enligt siffror från DN.

Den dieten är inte att leka med.

Smör och mjölk är bland de mest köpta varorna även räknat antal förpackningar, inte pris. Men då finns också kexchoklad och läsk med i toppen.

Fett dyrt

Oljor och fetter är den varugrupp som ökat mest i pris, knappt 37 procent det senaste året. Mjölk, ost och ägg kniper andraplatsen med 31 procent.

Jag har själv slutat köpa Bregott och börjat vispa ihop smör köpt på extrapris med rapsolja, vatten och salt. Det funkar lika bra och blir betydligt billigare.

Det senaste året har priset på livsmedel ökat med nästan en femtedel. Och i den riktningen lär det fortsätta, om man får tro matbutikerna.

Otålig marknad

Även företagen får det tufft när kunderna handlar mindre, säger Henrik Skyttberg som sitter i Coop Sveriges styrelse, i en intervju med DN.

– Intjäningen måste ske på färre varor som går ut genom kassorna, men vi kan inte höja priserna hur mycket som helst för det tål inte marknaden, säger Skyttberg till DN.

Äntligen goda nyheter – priserna kan inte bli hur höga som helst. Det tål inte marknaden.

Orättvis fördelning

Samtidigt som priserna stiger ökar de ekonomiska klyftorna. En ny rapport från den fackliga tankesmedjan Katalys – vars chef Daniel Suhonen är krönikör här på ledarsidan, ska nämnas – visar på allvaret.

Den femtedel av svenskarna som har lägst inkomst har bara fått 1000 kronor mer i plånboken de senaste 20 åren. Samtidigt har den femtedel av befolkningen som har högst inkomster fått 25 000 kronor under samma period.

Det blir många smörpaket, även efter prisökningarna.

Bristande konkurrens

VD:n för Axfood, som äger Hemköp och Willys, heter Klas Balkow. DN frågar honom hur kunderna ska kunna veta att butikerna inte höjer priserna mer än nödvändigt.

– Det är stenhård konkurrens, gör någon det går kunderna någon annanstans, säger Balkow till DN.

Just det där råder det delade meningar om. Ett fåtal kedjor dominerar den svenska marknaden. Konkurrensverket har varnat för att detta riskerar att hålla priserna uppe. Det finns helt enkelt inte så många butiker att välja mellan, särskilt inte i glesbygden.

En representant för NielsenIQ, företaget som mätt vilka varor svenskarna köper mest av, säger till DN att trisslotter varit den mest köpta varan i minst 15 år.

Lotten vinner med god marginal, både räknat i antal och pris. Och vi har fortsatt köpa Triss även under kostnadskris och inflation.

Kanske säger det något om svenska folkets tro på politikernas löften.

Följ ämnen i artikeln