Tro mig, du vill inte ha Ica Basic-vodka

Jag har sett Buschs ”gårdsförsäljning” och den är inte vacker

Snart mer än korgen som är packad.

Som 18-åring flyttade jag till Storbritannien för att plugga. När jag väl kom hem igen, efter tre år hos britterna och ett i Bryssel, hade jag vant mig vid att köpa alkohol i mataffären.

Jag hann aldrig längta efter att få gå på Systemet, och när det väl begav sig var jag så ovan vid öppettiderna att jag knappt hann köpa något dricka ändå.

Men den minskade konsumtionen var inte bara bolagets förtjänst, snarare tvärt om.

Har man sett unga britter shoppa sprit från Tescos egna budgetmärke blir man avskräckt. Tog drickan slut mitt i natten var det bara att gå till mataffären och köpa några flaskor till.

I butikshyllorna fanns till och med färdigfyllda vinglas i plast, med lock på, för den som så att säga ville ha något ”to go”.

När näringsminister Ebba Busch talar om ”gårdsförsäljning” av alkohol är det de rödmosiga engelsmännen som blippar vodkaflaskor i självskanningskassan jag ser framför mig.

De romantiska vingårdarna eller småskaliga bryggerierna var inte särskilt framträdande.

Ebba Busch har gjort vinet till en hjärtefråga. Om man ska vara nogräknad är det socialminister Jakob Forssmed (KD) som har hand om alkoholpolitiken, men Busch ligger på.

– De håller väl på att knåda en del av pusselbitarna i utredningen nu. Jag har frågat ”vad är det som tar sådan tid?!” Jag har fått en liten dragning och kände ”okej, men bli bara klara då”, sa Busch nyligen på en konferens med besöksnäringen.

Hon är otålig men hoppfull.

– Jag ser ljuset i tunneln och jag tror att det blir åka av.

Alla är inte lika entusiastiska.

Både Folkhälsomyndigheten och Systembolaget själva tror att monopolet skulle riskera att försvinna helt om gårdsförsäljning skulle bli lagligt. I nuläget har Sverige ett undantag från EU:s konkurrensregler. Får man börja sälja flådig öl på gårdarna finns en risk att det ryker helt.

Till och med Forssmed säger att frågan är ”mycket komplicerad”.

I Bryssel såldes flaskorna ofta på extrapris, ta 2 betala för 1. Där var det förvisso något mer högkvalitativa varor som marknadsfördes. I Oxford var det Tesco’s ”Everyday Value” som fyllde hyllorna, typ deras Eldorado eller Ica Basic.

Det var intressant att få inblick i de båda ländernas alkoholkulturer, om än på lite väl nära håll ibland.

För den som undrar går det utmärkt att få bort spyor från heltäckningsmattor bara man är snabb. På med bakpulver och sedan fram med dammsugaren, på något vis hänger kräket med.

Så visst har Ebba Busch rätt i en sak. Det blev onekligen åka av.