Miljöstödet hamnar i välmående Danderyd

När det regnar manna har den fattige ingen sked

Danderyd är den kommun i landet som fått mest statligt stöd till att bygga privata laddplatser för elbilar. Värmdö kommer på andra plats.

Till Sorsele har det däremot inte gått en enda krona.

Sveriges radios sammanställning av statsstöder till elstolpar fördelats är faktiskt en spark i magen. Av de tio kommuner som toppar listan ligger nio kring storstäderna Stockholm och Göteborg. Den tionde är Malung-Sälen, och det är ingen som inbillar sig att det är invånarna i Hole eller Malungsfors som drar upp siffrorna.

Stuga i skidbacken

Att Malung-Sälen finns med på listan beror på att elbilsägarna från Danderyd har sett till att få bidrag till en extra laddplats vid stugan i skidbacken.

Att bilen också är subventionerad är självklart.

Miljöminister Annika Strandhäll är inte förvånad över att storstäderna hållit sig framme. Människor i städerna bor ju tätt, och avstånden är ofta inte så långa, säger ministern till Ekot.

Vi skulle vilja lägga till en liten sak till listan på förklaringar. Invånarna i de kommuner som toppar bidragslistan för elstolpar toppar också inkomstligan i landet. Människor har haft råd att köpa elbilar, och dra nytta av statens subventioner.

Höga inkomster

Av de tio kommuner som ligger överst i Ekots sammanställning finns fyra också på tio i topp nar det handlar om medianinkomst. Med ett undantag har alla kommuner på listan högre genomsnittsinkomster är landet i stort.

Undantaget är Malung-Sälen, och orsaken känner vi ju till.

En karta över vart subventionerna av själva elbilarna hamnat skulle säkert visa samma mönster. Antagligen en kartläggning av bidragen till elcyklar också.

Det går att läsa Sveriges radios siffror som en bekräftelse på politiken gynnar storstäderna på landsbygdens bekostnad. Det skulle inte ens vara fel, men det är nog är ännu värre.

Redan gynnade får mest

Samhällets stöd för att driva på klimatomställningen har med nästan kirurgisk precision riktats till grupper som redan tidigare är gynnade. Det är inte i fattiga förortskommuner laddstolparna växer upp som svampar.

När det regna manna har den fattige som vanligt ingen sked.

Det här går inte. Behovet av en omställning är på riktigt. Kravet att hela samhället måste påverkas också. Då kan inte politiken öka klyftorna. Inte om vi vill att människor ska ställa upp på förändringar.

Annika Strandhäll säger att regeringen nu arbetar med förslag som ska göra att fler, i fler delar av landet, kan bidra till omställningen. Bra, lägg fram förslagen. Det är bråttom.


Diskutera hur statens stöd till laddstationer för elbilar fördelas. Är det rimligt att mest pengar hamnar i kommuner med höga medelinkomster? Och finns det andra sätt att få ner utsläppen?

Chatten med Ingvar Persson startar klockan nio, men det går bra att skriva inlägg redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Ingvar Persson
    31 jan 2022

    Klockan har passerat halv tio och det är dags att stänga chatten. Ni är många som bidragit och jag vill tacka alla. Det är viktigt att vi fortsätter att diskutera fördelningseffekterna av klimatomställningen. Den är nämligen nödvändig.

  • Ingvar Persson
    31 jan 2022

    Hej Roger.

    Jag kan inte gå i god för dina siffror, men det är sant att industrin står för en väldigt stor del av utsläppen. Stålindustrin i vårt land står till exempel för nästan tio procent av det svenska koldioxidutsläppen.

    Men just där händer det som du säkert vet väldigt mycket. Det är bara några dagar sedan SSAB förklarade att man snabbar på planerna för att ställa om till fossilfritt. Och det sker genom helt ny teknik. I andra branscher kanske inte förändringen är riktigt lika spektakulär, men det sker saker.

    Vi kommer nog inte undan att också transporterna måste förändras, och sannolikt i högre takt än i dag.

  • 31 jan 2022

    Läste förut att det skulle kosta 29 miljarder att sänka industrins utsläpp av co2, lika mycket som totala utsläppet av Sveriges fordonsflotta.

    Varför gör man inte det i första hand?

    Roger Hill
  • Ingvar Persson
    31 jan 2022

    Hej Bengt.

    Nu kan man ju inte skriva om samma sak varje dag, men jag ger dig länken så kan du gå tillbaka till vad jag skrev när förslaget kom. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/7dLG2o/alla-kommer-att-vanta-pa-att-damberg-betalar

  • 31 jan 2022

    Jaa du Ingvar... istället för att få det att till att verka orättvist att de som skaffar elbil får elbilsladdarbidrag kan du väl ta upp regeringens senaste klantighet: bidraget till elräkningen. Det bidraget går till de som förbrukar mest - oavsett vad de faktiskt betalar. Effekten blir att en storförbrukare i Norrland faktiskt kan få betalt (!) för art använda mycket el... snacka om otur när hon tänkte. Rätt väg hade givetvis varit att sänka elskatten alt. ta bort momsen på el.

    Att ta bort laddarbidraget gör ju bara att färre köper elbil = dåligt för miljön (så länge som elen är "ren")

    Bengt H