Elon Musk har svikit svenska Teslaägare

Svenskt Näringsliv gör konflikten värre

Elon Musk sätter prestigen före omsorgen om svenska Teslaägare.

Kurt Eriksson har ett av landets mest otacksamma jobb just nu. Han är medlare i Teslastrejken. Utsedd av Medlingsinstitutet, alltså staten. Uppdraget går ut på att få slut på konflikten och hjälpa parterna att komma överens.

Problemet är bara att den svenska ledningen för Tesla inte får skriva något avtal. Det är direktiven från USA, ytterst från Elon Musk. Så uppfattar i alla fall den svenska statens medlare saken.

Jag har träffat Eriksson många gånger. Under många år arbetade han som chefsjurist på Medlingsinstitutet. På institutets pressträffar talade han ett milt dalmål och gav alltid intryck av att ta det mesta med fattning.

Nu är han dock uppgiven.

– Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls, säger Eriksson till Dagens Industri.

– Det är samma läge. Det är helt låst.

I klartext. Elon Musk värderar inte bara sin prestige högre än omsorgen om de anställdas arbetsvillkor. Han tycker dessutom att den är viktigare än omsorgen om Teslas svenska kunder.

För Teslaägare som sett valet av bil som en livsstilsmarkör för ansvar och långsiktighet måste det kännas bittert.

Får Elon Musk som han vill skulle Sverige förändras

Skulle Elon Musk få som han vill förändras Sverige. I grunden. De fackliga kraven är ju bara att Teslas anställda ska ha samma villkor som anställda på andra bilverkstäder, varken mer eller mindre.

I statens uppdrag till Medlingsinstitutet kallas det ”en väl fungerande lönebildning”. Nu är det alltså Kurt Erikssons uppdrag att genomföra det.

Kan ett storföretag som Tesla bara vägra att acceptera det skulle snart andra följa efter. Varför inte, Musk har ju visat att det fungerar.

Just därför frågar jag mig vad Svenskt Näringslivs chef Jan-Olof Jacke egentligen tänkte när han häromdagen förklarade att kollektivavtal måste vara ”Teslas val”.

Jacke menar att avtalen – som ju redan omfattar företag som är med i Svenskt Näringsliv – måste vara ”attraktiva”. Det tycks de vara. 90 procent av anställda i Sverige har ett kollektivavtal.

Det är klart att det står Tesla fritt att vägra teckna kollektivavtal. Men då måste företaget också ta konsekvenserna.

Jag förstår att företagen som drabbas av sympatiåtgärder är irriterade. Och ingen förväntar sig att chefen på Svenskt Näringsliv ska prata om motsättningen mellan arbete och kapital. Men visst måste Jacke begripa att konkurrensen blir helt sned om somliga kan dumpa löner och anställningsvillkor. Och att det hotar ordningen på arbetsmarknaden.

Kanske har Svenskt Näringsliv till och med försvårat livet för Teslaägare och andra som drabbas av strejken. Om Elon Musk alls bryr sig kan han ju uppfatta uttalandet som ett stöd för den linje han valt.

I så fall lär konflikten fortsätta, och Svenskt Näringsliv tvingas kanske tänka om när de erbjuder sina anställda Tesla som tjänstebil.

Följ ämnen i artikeln