Snacka inte bort järnvägskrisen

Alltför ofta har Trafikverket försökt släta över den svenska järnvägens problem

Tåg som varit när att frontalkrocka, trafik som släppts fram trots att den skulle ha stoppats och trafikledarna som arbetat orimliga arbetspass. SVT:s granskning har de senaste dagarna avslöjat att någonting är allvarligt fel på Trafikverket, och dessvärre bekräftar den bild av myndigheten vi fått de senaste åren.

Vid sidan av de vanliga förseningarna har det mesta handlat om eftersatt underhåll, statistiska bluffar och - oroväckande nog - om säkerhetsbrister.

I går framträdde den ställföreträdande generaldirektören Caroline Ottossons i Aktuellt. Efteråt är det svårt att befria sig från känslan av en organisation som till varje pris vill skyla över sina problem. Trafikverket försöker återigen övertyga oss om att allt är under kontroll, och att de misstag som eventuellt begåtts är individuella brott mot gällande regler.

Samma visa

Så där brukar det låta varje gång det svenska järnvägssystemet får kritik. Den enkla förklaringen skulle kunna vara att generaldirektör Gunnar Malm och hans närmaste medarbetare så förtvivlat gärna velat hålla ansvarig minister på gott humör.

Det kan man förstå. Ingen vill reta personer som Åsa Torstensson, Catharina Elmsäter-Svärd eller Anna Johansson i onödan.

Men det är ingen bra utgångspunkt för en organisation som ska utveckla ett transportsystem som på många sätt är avgörande för Sveriges förmåga att fungera. Och det är direkt farligt om den ambitionen får sprida sig i en myndighet som ansvarar för säkerheten i järnvägsanläggningen.

Sverige genomför just nu ett fullskaleexperiment med en av världens mest avreglerade ordningar för tågtrafik, där olika bolag ska konkurrera med varandra på samma spår. Förutom de huvudbry det skapar för resenärerna betyder det ännu en utmaning för trafikledningen. Då får det inte ens finnas en misstanke om att säkerheten sviktar.

Trovärdighetsfråga

För den nya regeringen är järnvägen en trovärdighetsfråga. Inte bara därför att kollektiv och spårbunden trafik har varit ett av standardsvaren i miljödebatten, utan minst lika mycket därför att järnvägens förfall också blivit en bild av hur mycket i samhällsbygget fått förfalla.

I den budget som riksdagen eventuellt ska anta i nästa vecka anslår regeringen en dryg miljard extra till underhåll av järnvägen de närmaste fyra åren. De kommer att behövas. Men om Anna Johansson ska slippa hamna i samma olyckliga försvarsposition som sina företrädare måste hon också göra något åt kulturen på Trafikverket.

Följ ämnen i artikeln