Vodkakriget är över

Publicerad 2014-10-30

Uppstickaren Purity Vodka tog strid mot spritjätten Absolut – och båda vann.

Rättstvisten som har blivit känd som "Vodkakriget" slutade med förklikning.

– Jag är glad över att vi har kommit överens, säger Göran Bernhoff, styrelseordförande för Purity Vodka.

Spritstriden mellan den lilla skånska vodkaproducenten Purity Vodka och giganten Absolut inleddes 2010. Upprinnelsen var att Absolut börjat använda ordet "purity", som betyder renhet eller äkthet, i sin reklam.

Purity stämde Absolut för varumärkesintrång. Absolut, som numera ägs av alkoholjätten Pernod Richard, kontrade med att kräva att varumärket Purity Vodka skulle upphävas.

"Ser positivt på uppgörelsen"

Men nu är "Vodkakriget" över. Flera mål i både Sverige och USA har avslutats genom förklikning. Båda bolagen säger sig vara nöjda.

– Vi ser väldigt positivt på uppgörelsen eftersom det visar att parterna har ömsesidig respekt för varandra, säger Göran Bernhoff, styrelseordförande för Purity Vodka.

– Jag skulle säga att båda är vinnare, och båda bolagen kan nu jobba framåt.

Har tagit mycket tid

Avgörandet innebär att bolagen drar tillbaka sin talan. Purity Vodka får behålla sitt varumärke, och Absolut får även i fortsättningen använda ordet "purity" i sin marknadsföring.

– De kan använda "purity" som ett beskrivande ord, och vi kan fortsätta arbeta med vårt varumärke. De har sin frihet, och vi har våran frihet, säger Göran Bernhoff.

Den ungefär fyra år långa tvisten har tagit mycket tid och kraft.

– Ja, det har tagit en del energi, men när man är inne och arbetar med internationella varumärken kan man hamna i konflikter. Nu gläds vi åt att vi kan komma vidare, säger Göran Bernhoff.

Aftonbladet har sökt representanter från Absolut för en kommentar.

Följ ämnen i artikeln