Hamburgerkedja inför ”dynamiska priser”

Publicerad 2024-03-03

Wendy’s-skylt i Des Moines, Iowa.

Priset på din hamburgare kan snart bero på när du är hungrig.

I alla fall om du äter på Wendy’s.

Kedjan planerar nämligen att införa ”dynamiska priser”.

Wendy’s är USA:s näst största snabbmatskedja och nyligen gick man ut med en oväntad nyhet.

Det var under ett möte den 15 februari som bolagets vd Kirk Tanner berättade att man snart ska testa en ”dynamisk prissättning”

Det rapporterar Time magazine.

Den ”dynamiska prissättningen” innebär att priset på hamburgaren helt kommer att bestämmas av efterfrågan under dagen.

Under udda tider med mindre kunder kommer således hamburgaren att bli billigare.

Ingen prishöjning

Wendy’s förtydligar för tv-kanalen CNN att man inte kommer att höja några priser, utan att de ordinarie priserna kommer att gälla under rusningstider.

”Vi har inga planer på att höja priserna”, uppger man i ett uttalande.

I samband med de dynamiska priserna har företaget investerat i nya digitala menyer. Totalt ska det ha kostat bolaget cirka 20 miljoner dollar.

Prissättningen kommer att regleras av AI, uppger man i ett pressmeddelande.

Experter tror nu att flera konkurrenter kommer följa efter Wendy’s.

"Väl genomförd dynamisk prissättning är här för att stanna och kan bli det nya normala", säger John Zhang, professor i marknadsföring vid University of Pennsylvania, till Time.

Kunder på Wendy’s. Bakom kassan står för dagen två college-stjärnor i basket, Jalen Wilson och Dajuan Harris.

Flera genomförda test

Andra bolag har redan testat dynamiska priser på olika håll i världen. McDonalds har testat och experimenterat med det på några olika ställen.

Coca-Cola har också genomfört test i läskautomater i Japan.

Wendy’s uppger att man har flera andra planer på gång.

”Redan 2025 planerar vi att testa ett antal funktioner som AI-aktiverade menyändringar och försäljningsförslag baserade på faktorer som till exempel väder, vilket vi tror kommer att ge stort värde och en förbättrad kund- och personalupplevelse”, uppger man i ett pressmeddelande.

Men de dynamiska priserna kan komma att möta ett särskilt starkt motstånd inom snabbmatsbranschen, som är känd för lättillgänglighet, snabbhet och låga priser.

– Människor vill äta när de vill äta, säger John Zhang till Time magazine.

– Kunderna kommer bara att gå någon annanstans.

Följ ämnen i artikeln