”Jag lurades av elbolaget”

Uppdaterad 2013-11-11 | Publicerad 2013-07-10

Ann-Mari Hellerstedt Kjellin känner sig lurad av elbolaget Min el. ”Jag är förbannad”, säger hon.

Anmälningarna mot elbolaget Min El strömmar in till Konsumentverket. Säljare från Min el ska ha gett sken av att komma från elbolagen Fortum och Vattenfall med ett erbjudande om gratis el.

Men i stället för en gratis månad har abonnemanget flyttas till Min el.

– Jag är förbannad och känner mig lurad, säger Ann-Mari, 72.

När Ann-Mari Hellerstedt Kjellin promenerade genom Hässelby centrum blev hon ifattsprungen av en säljare. Säljaren ska ha lovat henne en gratis månad av elförbrukning för att hon hade varit trogen kund hos Fortum och Vattenfall i många år. Det enda hon behövde göra var att visa sin legitimation och skriva på ett formulär i en digitalläsplatta.

Ann-Mari tvekade först och frågade om det innebar att hon bytte elbolag. Men det ska säljaren ha dementerat.

Dagen efter besannades hennes värsta farhåga.

Hon blev uppringd av Fortums kundtjänst som undrade varför hon bytt elleverantör.

– Jag blev alldeles förskräckt. Jag trodde ju bara att jag skulle premieras för att jag varit kund länge hos Fortum, säger Ann-Mari.

Har inriktat sig på äldre

Ann-Mari Hellerstedt Kjellin är inte ensam om problemet. Min el tycks för tillfället ha riktat in sig på äldre personer. 

– Jag tycker att det är för jäkligt. Min 80-åriga mamma blev kontaktad av en säljare som utgav sig att för att vara Fortum och sa att han ville kontrollera att allt står rätt till, säger Anders Viberg, 52, från Sigtuna.

Enligt Anders Viberg ska säljaren sedan ha fotograferat hennes legitimation och på något sätt blev då hans mamma kund hos Min el.

Kan få böta en halv miljon

Konsumentverket har fått in 79 anmälningar av personer som känner sig lurade av Min el. Hösten 2010 utfärdade Konsumentverket ett föreläggande mot företaget där de krävde att man genast skulle sluta med att utge sig för att komma från ett annat bolag. Men trots det fortsätter anmälningarna mot företaget och Min el riskerar nu att få böta en halv miljon.

– Med tanke på omfattningen kan det inte bara vara några enskilda säljare som gjort fel. Man har satt detta i system, säger Jane Ullman, jurist på Konsumentverket.

Skyller på missförstånd

Peter Wärme, vd för Min el, menar att det måste vara frågan om ett missförstånd eller en att konkurrent vill svärta ned företaget.

– Vi säger alltid att vi är från Min el. Vi vinner inte på att säga att vi är från Fortum. Dessutom är våra säljare är utrustade med en Ipad. Hela samtalet bandas och vi kan härleda varje säljare, säger Peter Wärme. 

Du lägger alltså skulden på säljarna?

Ansvaret ligger alltid hos oss och hos mig. Är det någon gång det blir fel så försöker vi rätta till det så att kunden kan få en skadeståndslösning.

Är ni beredda att betala de 500 000 kronor som snart kan utdömas?

– Nej, om vi gör fel så rättar vi det. Vi vill följa de regler som gäller. Men man måste visa att vi gör fel så att det inte är ett misstag eller beror på att en konkurrent som vill misskreditera oss.

Du har lovat bättring tidigare. Vad säger det om din trovärdighet?

– I vår bransch så tror jag att vi har den mest seriösa kvalitetskontrollen av alla.

Följ ämnen i artikeln