Familjen tvingades gå på toa i en hink – i över ett halvår

Tvist med värden: ”På ett sätt är vi dumma i huvudet”

Av: 

Mikaela Somnell

Landskrona

I samband med ett stambyte revs hela familjen Sandströms badrum, trots att de sagt nej till renovering.

I över ett halvår har de fått uträtta sina behov i en hink i matsalen.

– De har kidnappat vårt badrum, säger Christoffer Sandström, som nu tagit tvisten till hyresnämnden.

Hallen är sedan ett halvår tillbaka belamrad med plastskynken, isoleringstejp och annat byggmaterial.

Den leder in till det gudsförgätna badrummet som saknar både handfat, badkar och det mest essentiella: toaletten.

Allt började i maj förra året. Johanna och Christoffer Sandströms hyresvärd meddelade då att det till följd av en vattenläcka skulle ske ett stambyte i fyra lägenheter i fastigheten i Landskrona.

– Värden har rätt att utföra underhåll utan hyresgästernas godkännande, så det är enligt reglerna, säger Christoffer Sandström, vars situation Hem & Hyra först berättade om.

Ville inte ha hyreshöjning

Kort därefter kallade värden till ett möte och berättade att man i samband med stambytet även ville göra en standardhöjande renovering av badrummen. Till skillnad från ett stambyte måste värden ha hyresgästens, alternativt hyresnämndens, godkännande innan en sådan renovering sker.

– Det skulle bli nya klinkers, nytt kakel och det skulle sättas in en handduksvärmare. Det skulle innebära en hyreshöjning på 500 kronor i månaden, det var inget vi ville.

Christoffer Sandström i lägenheten i Landskrona.

Grannarna fick kompensation

I två av de andra drabbade lägenheterna behövdes det även åtgärdas fuktskador i köken. De som bodde de lägenheterna kompenserades med 100 procents hyresnedsättning under renoveringstiden, samt hyresrabatt i fem år.

Det alternativet fick inte makarna Sandström, hävdar de. I stället fick de välja mellan:

  • Hyresnedsättning under byggtiden med 25 procent, men sedan en höjd hyra på cirka 500 kronor i månaden efter renoveringen.
  • Slippa en hyreshöjning i minst fem år, men däremot inte rätt till hyresnedsättning under renoveringen.

Det fjärde hushållet accepterade erbjudandet. Det gjorde inte Sandströms.

– Vi begärde inte samma kompensation som de som även behövde underhåll i köken. Men vi ville inte betala för något vi inte vill ha. Vi hade ett fullt fungerande badrum i fint skick.

Sökte tillstånd i efterhand

I juni påbörjades stambytet som planerat.

Dagen därpå kom Johanna och Christoffer in i sin lägenhet och upptäckte att hela badrummet var som bortblåst.

– Vi menar att de redan då hade påbörjat renoveringen som vi inte hade godkänt.

De hade dragit om rören. Toaletten, duschen och avloppet hade fått nya lägen. Dessutom var taket sänkt och elementet utrivet.

– Jag är inte rörläggare, men enligt oss är det uppenbart att det här var mer än ett stambyte, säger Christoffer.

Makarna hävdar att de påpekade för värden att det inte är lagligt att utföra den renovering som nu pågick utan deras eller hyresnämndens godkännande.

– Då gick värden till hyresnämnden i efterhand och sökte om tillstånd.

”Vi vill inte betala för något vi inte vill ha. Vi hade ett fullt fungerande badrum i fint skick”, säger Christoffer Sandström.

Renoveringen avbröts

Makarna Sandström kontaktade Viktor Lundgren, jurist på Hyresgästföreningen, för att få hjälp.

Men juristens diskussioner med värden ledde inte till en överenskommelse.

Renoveringen avbröts och kvar stod Johanna och Christoffer med ett badrum som bara bestod av fyra kala betongväggar.

– I flera månader har vi haft något som kallas för skogstoa som värden stod för. Man får en hink med en sorts pellets i och så uträttar man sina behov i tunnan. Sen hämtar ett företag innehållet en gång i veckan, säger Christoffer.

Familjen Sandström och ”skogstoan”.

Skogstoa i matsalen

I början av december drogs dock tjänsten med skogstoan in av värden som enligt makarna Sandström inte längre vill betala för den.

– Den står fortfarande inne i matsalen. Nu använder vi den bara i nödfall. Vi har inte kunnat ha gäster här. Det känns jättetråkigt men den luktar åtminstone inte.

Men för det mesta använder familjen husets gemensamma toalett. För att komma till den behöver de gå ned för fyra trappor, över gården och in till en annan del av fastigheten. Där har de även duschat sedan i somras.

Hyresvärden säger sig inte ha gjort något fel.

”Vill ha högre nivå”

Men värden delar inte Christoffer och Johannas bild av tvisten. Enligt Per Lindström, vd på Lindström fastigheter, har allt gått rätt till från deras sida.

– Vi har bara påbörjat stambytet, vilket var akut. Det behöver vi inte tillstånd för. Däremot behöver vi tillstånd av hyresnämnden för att höja standarden och det har vi ansökt om nu.

Men är det inte oschysst att vänta med den ansökan till efter man redan har plockat ut toaletten?

– De på våning två tyckte inte det och de befann sig i precis samma situation. Makarna har blivit erbjudna exakt samma kompensation som de andra. Efter diskussioner erbjöd vi dem en hyresnedsättning under byggtiden med 40 procent, men de har velat ha mer. Det har inte vi kunnat gå med på.

Besked väntas

I slutet av januari kommer beskedet från hyresnämnden om huruvida värden har rätt att genomföra den standardhöjande renoveringen.

Familjen Sandström hoppas på upprättelse och, framför allt, att få en egen toalett.

– På ett sätt är vi dumma i huvet som gör det här, men vi hoppas innerligt att detta inte ska behöva drabba en annan hyresgäst. Det ska gå schysst till och man ska kunna säga nej till renovering utan att förlora hela badrummet, säger Christoffer Sandström.

ANNONS

Få bättre sparränta när inflationen stiger! Byt sparkonto till högre ränta helt gratis!

Extern länk från Compricer

Jämför nu

Publisert:

LÄS VIDARE

”Räkna nu innan det är för sent”

ÄMNEN I ARTIKELN

Landskrona

Renovering

Hyresgästföreningen

Vattenläckor

Familj