Hon gör affärer på Internet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-01-15

Artisten Dominika kopplar ihop finansmän och mediafolk

Bra jobb, hyfsat hög inkomst men allt för lite tid över till privatlivet?

Lösningen kan vara kontaktförmedling via nätet.

- Folk dejtar och gifter sig som bara fan, jag tror vi är uppe i nio bröllop vid det här laget, säger artisten Dominika Peczynski, vd för kontaktföretaget Lovesearch.

- Internet är ett bra sätt att sköta sitt privatliv, säger Dominika Peczynski, vd för Lovesearch.

Datingsajten Lovesearch såg dagens ljus för drygt ett år sedan och dess grundare, medieprofilen och programledaren Dominika Peczynski och designern Camilla Thulin marknadsförde sig effektivt som ”den nya ekonomins kopplerskor”.

En av förebilderna var amerikanska Match.com och affärsidén är att tjäna pengar på kontaktförmedling över nätet. Lovesearchs intäkter består av medlemsavgifter på 90 kronor per medlem och månad. Hur många medlemmar sajten lyckats samla på sig under ett år är dock inte officiellt, inte heller hur mycket pengar som investerats för att få igång sajten.

- Det handlar inte om några jättesummor. Jag och Camilla satsade 50 000 kronor var privat i aktiekapital och sedan fick vi fick några miljoner i startkapital. Till skillnad från många andra internet- och medieprojekt som startades vid samma tid har vi varit enormt snåla och pengarna har inte gått åt än” säger Dominika Peczynski som är VD för bolaget.

Nära samarbete med TV

De ”några miljonerna” kom från Kjell Spångbergs riskkapitalbolag Arkwright, numera EDP (European Digital Partners) som inte heller de vill uppge några siffror kring investeringen.

I dagsläget äger Camilla Thulin, Dominika Peczynski och den tredje grundaren Jesper Weissglas 55 procent av bolaget, EDP 22,5 procent och mediekoncernen SBS New Media 22,5 procent. Inte minst är det den senare ägaren förtjänst att affärerna tagit fart.

Det faktum att SBS, som bland annat är ägare till Kanal 5, i februari förra året klev in i bolaget resulterade i ett samarbete där tanken var att koppla ihop SBS TV-och radiostationer tillsammans med sajten och slussa TV-tittare och sajtbesökare däremellan.

Etablering i Strobritannien nästa steg

- Vår investering i Lovesearch var delvis i cash, dels i form av annonsutrymme. Värdet på bolaget är svårt att avgöra på det här stadiet. Vi ser det som ett experiment i hur man kan konvergera webben med TV. Hittills har det fungerat väl, framför allt i Sverige, och är en vinnarsituation för alla inblandade; vi får tittare via sajten och de får fler medlemmar via oss, säger Jonas von Hedenberg, affärsutvecklare på SBS.

Mycket tack vare det samarbetet, och den spridning av varumärket det fört med sig, räknar Dominika Peczynski med att verksamheten i Sverige går med vinst redan om en månad, och att ingen påfyllning i kassan ska behövas dessförinnan.

- Vi har stora planer för bolaget under våren. Redan idag finns vi i Sverige, Danmark och Finland och näst på önskelistan står etableringar i Danmark och Storbritannien, säger hon.

Nio bröllop - hittills

- Tiden talar för affärsidén. Vi har en hyfsat väl definierad målgrupp; de har hög utbildning och hög inkomst men väldigt lite tid. Internet är ett oerhört effektivt sätt att ha ett privatliv nu för tiden. Vi ser dessutom allt tydligare resultat på att det faktiskt funkar. Folk dejtar och gifter sig som bara fan, jag tror vi är uppe i nio bröllop vid det här laget.

Enligt Dominika Peczynski består medlemsregistret till stor del av folk inom media- och finansbranschen.

- Vi har en hel drös finanskändisar i rullorna, liksom artister och offentliga personer. Om jag kan säga någon? Absolut inte, integritet och sekretess är det vi lever på. Om inte våra besökare kan lita på att så personliga saker skyddas skjuter vi oss själva i sank. Den som är nyfiken får väl ge sig in och surfa själv.

Läs mer om e-handel

Lotta Edling/Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln