Piloten sade upp sig från SAS: För krig mot sina anställda

SAS-chefen: Finns ingen sanning i det

Publicerad 2022-07-10

Efter 36 år som pilot på SAS sade Björn Lundström upp sig.

Nu stöttar han sina tidigare kollegor i strejken mot flygbolagets ledning.

– De för ett krig mot sina anställda, säger han till Aftonbladet.

900 SAS-piloter har gått ut i strejk efter att förhandlingarna mellan de skandinaviska pilotfacken och flygbolagets ledning havererat. Beslutet har fått hård kritik från både SAS-ledning och resenärer som inte kommer iväg på semesterresor.

Konflikten handlar enligt facket om att 560 piloter som sades upp under pandemin inte har återanställts.

Björn Lundström, tidigare SAS-pilot, står bakom sina gamla kollegor.

– De är bedrövade och helt övertygade om att SAS inte vill ha något avtal. De har känslan att ledningen vill göra sig av med dem, säger han.

Björn Lundström anställdes som pilot på SAS 1985. På hans instagramkonto bjornpilot, med nära 100 000 följare, har man de senaste åren kunnat följa hans liv som pilot på flygbolaget. Han beskriver jobbet som pilot som en passion.

”Har inga sportbilar”

Jobbet är inte så glassigt och välbetalt som många tror, enligt honom.

– Det är inte så att vi går omkring med dyra solglasögon och åker sportbilar, säger han.

De som flyger destinationer inom Europa, så kallade kortflygningar, har arbetsdagar på 14, 15 timmar per dag. Björn Lundström jobbade med långa flygningar från Köpenhamn till Los Angeles eller Peking.

Björn Lundström sade upp sig som pilot efter 36 år på SAS.

– Man jobbar tre dagar i sträck och är ledig tre. Oftast går all tid på destinationen till att vila sig inför nästa flygning, berättar Björn.

I dag jobbar piloterna enligt facket 47,5 timmar per vecka och har utöver det jourtid när man ska vara redo att rycka in. Schemat får man med två veckors varsel och sommarsemestern är på 18 dagar.

Det här drabbar familjelivet.

– Jag klagar inte, för så är jobbet. Men jag har aldrig kunnat hämta på förskolan. Mitt jobb har förutsatt att min fru inte jobbat heltid, det får man ta in när man tittar på pilotlönerna, säger han.

”Ansvar för 300 passagerare”

En ingångslön på SAS är på runt 37 000. En pilot som jobbat åtta år har höjt sin lön till cirka 47 000 kronor. Enligt SAS har piloterna över 90 000 i lön, något som enligt Björn är en sanning med modifikation.

– Det är ett fåtal, de som jobbat i över 30 år och är kaptener. Och SAS har bland de lägst betalda piloterna i Europa, säger han.

– Många av oss har tagit privata banklån för utbildningen som vi måste betala av.

Björn Lundström gjorde sin sista flygning förra året.

Att piloter kan ansvara för flygplan värda flera miljarder kronor och säkerheten för cirka 300 passagerare bör man också tänka på, menar han.

Förra året gjorde Björn Lundström sin sista flygning för SAS. Hans passion för att flyga är oförändrad, men att jobba kvar gick inte, menar han.

Piloten: Har en tystnadskultur

Den nya ledning har infört en tystnadskultur där anställda inte får kritisera företaget, menar han.

Björn Lundström tycker att konflikten mellan ledningen och piloterna måste lyftas till en politisk nivå som kan sätta press på parterna att nå en lösning.

Enligt Svensk Pilotförening vill SAS öka arbetstiden till 60 timmar per vecka och dra in sommarsemestern för piloterna, något de också gått med på i förhandlingarna. Men strejken går nu in på sin femte dag och ännu finns inget avtal mellan parterna.

– Ledningen måste sluta föra ett krig mot sina anställda. Och om de visar en vilja att komma överens så tycker jag att facket också ska göra det.

SAS ledning menar att piloterna själva bär ansvar för strejken.

SAS: Kraven helt orimliga

Karin Nyman, kommunikationschef, har i en tidigare intervju sagt att piloterna för priviligerade och har en strejkkultur. De krav som facket lagt fram skulle innebära stora ökade kostnader som är ”helt orimliga” för det krisande bolaget, enligt henne.

Anklagelsen om tystnadskultur och att anställda inte får kritisera bolaget är helt grundlös, säger hon.

– Det finns ingen sanning i det över huvud taget. Det är väldigt högt i tak och alla får uttrycka sina åsikter.

Björn Lundström har lämnat SAS. Men han flyger vidare i småplan istället.

– Livet som pilot är ett tufft jobb. Jag var trött hela tiden när jag var ledig. Nu när jag slutat öppnas världen upp för mig igen.

Björn Lundström.

Följ ämnen i artikeln