Oklart hur ny skattesänkning märks vid pump

Maria Davidsson/TT

Anja Haglund/TT

Publicerad 2023-09-07

Oscars Sjöstedt (SD) och energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) presenterar sänkt skatt på bensin och diesel från 2024.

Regeringen och Sverigedemokraterna vill sänka skatten på bensin och diesel nästa år.

Hur stor effekten blir för den som tankar vågar man inte lova.

En av de största posterna i budgeten för 2024 blir en skattesänkning på bensin och diesel. Om man även räknar in ett förslag som ger billigare jordbruksdiesel, så blir kostnaden för statskassan runt 6,5 miljarder kronor.

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) framhåller att drivmedelspriserna gått upp kraftigt på senare tid och kallar nyheten ”viktig, nödvändig och efterlängtad”.

– Vi vet att det är väldigt tungt för många familjer just nu, säger hon på en pressträff.

Förslaget är att sänka skatten på bensin med 1:64 kronor per liter 2024. För diesel blir sänkningen 43 öre.

Oklar effekt

Drivmedelspriser bestäms av många faktorer, där skatter bara är en ingrediens. Priset påverkas även av exempelvis kronkursen, världsmarknadspriser och Putins krig i Ukraina.

TT: Hur säkra är ni på att skattesänkningen verkligen kommer att få effekt?

– Självklart kan det hända något i omvärlden som neutraliserar effekten av en skattesänkning, men det kan lika gärna hända något som förstärker effekten, säger Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för SD.

Regeringen och SD medger också att det finns en risk att bensinbolagen utnyttjar utrymmet för att höja sina egna marginaler.

– De bolag som nu nyttjar ett otroligt tufft läge kommer att bli svaret skyldigt till konsumenterna om man försöker skära emellan. Använd konsumentmakten, säger Busch.

Sedan tidigare har Tidöpartierna aviserat att reduktionsplikten, alltså krav på inblandning av biobränsle i bensin och diesel, sänks till sex procent vid årsskiftet. Det väntas få störst effekt på dieselpriset.

Den sammantagna effekten av sänkt skatt och reduktionsplikt bedöms bli 2:60 kronor per liter för bensin och 6 kronor litern för diesel. Men det är alltså skillnaden jämfört med om ingenting hade förändrats. Inte skillnaden i pris vid macken.

TT: Kan det bli så att man inte kommer att märka något av den här stora satsningen?

– Ja, så kan det bli. Men då ska man komma ihåg, att hade vi inte gjort det här, så hade det blivit mycket värre, säger Ebba Busch.

Lovade i valrörelsen

I valrörelsen var tonen kaxigare. Vallöftena från framför allt M, KD och SD handlade om snabba sänkningar på runt 5–6 kronor litern för bensin och uppåt 10 kronor för diesel – vid pump.

När skatten i fjol sänktes för första gången slutade dock det synliga resultatet för den som tankar vid 14 öre mindre för en liter bensin och 40 öre för dieseln.

Busch hävdar ändå att man nu är på väg att uppfylla sina löften.

– För KD:s del pratade vi om exakt sex procent i reduktionspliktsnivå, det är den lägsta nivån vi bedömt att det går att pressa ner den till, det är också det vi levererar på nu, säger hon.

Ökar utsläpp

Regeringen och SD är även överens om fortsatt sänkt skatt på jordbruksdiesel, vilket innebär att den ligger på EU:s miniminivå.

– Syftet är att stärka konkurrenskraften för svenska bönder, säger Sjöstedt.

När reduktionsplikten sänks kommer utsläppen av koldioxidutsläpp att öka kraftigt, eftersom biobränsle ersätts med fossil bensin och diesel. Hur mycket utsläppen bedöms öka som en följd av att skatten på bensin och diesel sänks, vet inte Ebba Busch.

– Den beräkningen har vi ännu inte gjort, säger hon.

I det underlag som regeringen skickat ut står dock:

”Sett isolerat bedöms förslaget leda till att de territoriella utsläppen av fossil koldioxid från transportsektorn och från arbetsmaskiner ökar med ungefär 350 000 ton 2024 och ungefär 490 000 ton 2025.”

Följ ämnen i artikeln