Dyra inträden för barnfamiljer

Uppdaterad 2018-07-09 | Publicerad 2017-06-16

För en familj, räknat på två vuxna och två barn, kostar det 1 820 kronor för entré och åkpass en dag på Liseberg.

Sommarlovet närmar sig med stormsteg. Om ett besök på en nöjespark står på önskelistan gäller det att ta fram den stora plånboken. Dyra entréavgifter gör att många barnfamiljer inte har råd.

De flesta nöjesparkerna har redan öppnat men de närmaste månaderna väntar den allra mest intensiva besöksperioden. Inför säsongen har TT jämfört inträdespriserna till några av landets parker för en familj med två barn.

”Det är dyrt”

Till några av de största parkerna, som Liseberg och Gröna Lund, där åkpass dessutom ska införskaffas slutar summan på drygt 1 800 kronor.

– Det är dyrt. Vi är två vuxna och två barn i familjen och det blir dyrare ju äldre de blir. Ibland brukar vi dela upp oss så att den ena föräldern går med det ena barnet, säger Patrick Kretschek som precis besökt museet Aquaria med sonen Olli, tre år.

Patrick Kretschek, 40 år, med sonen Olli Kretschek, 3 år.

En entrékostnad för fyra personer på över 1 000 kronor är ingen ovanlighet, visar sammanställningen.

Ett besök på Astrid Lindgrens värld, High Chaparral eller Skara Sommarland slutar alla i den prisklassen, då är dessutom inte mat och souvenirer inkluderade.

Pannkaka drar upp priset

Vill till exempel alla i familjen dessutom äta fläskpannkaka på Astrid Lindgrens värld till lunch blir det ytterligare 350 kronor ur plånboken.

För den mer ekonomiske är det också där det finns pengar att spara. Förutom att se till att ta med sig egen mat till parkerna finns ytterligare ett par alternativ:

  • Planer på att göra flera besök under säsongen? Jämför priserna med årskort. Många av parkerna har strategiskt lagt de priserna på en sådan nivå att det ska löna sig att köpa årskort.
  • Köp biljetterna via nätet och förhandsboka. Hos några utflyktsmål innebär det ett något lägre pris än att köpa i kassan på plats.
  • Kolla upp om det går att få rabatt via olika kundkort. Flera stora matkedjor erbjuder rabatt på entrépriset genom så kallade partnererbjudanden. Flera nöjesparker ingår dessutom i samma koncern, vilket gör att ett tidigare besök ger rabatt på framtida entrébiljetter.

För många är dock inte semesterutflykterna någon självklarhet, snarare något som man kanske inte alls har råd med:

– Vi vet att priserna exkluderar många. Vi får många samtal från barn som oroar sig för att de inte kommer att kunna göra saker under sommaren för att familjen har det svårt ekonomiskt, säger Anna Holmqvist, pressekreterare på Bris.

Följ ämnen i artikeln