Inte ens tomten kan rädda e-handeln

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-12-20

Tomten har inte räddat e-handlarna i den utsträckning den krisddrabbade branschen hade hoppats.

Inte heller mellandagarna lär länsa lagren, då många kommer att vara lediga och inte ha tillgång till datorn på jobbet.

Enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) stannar e-handelns försäljning fjärde kvartalet på närmare 2 än 2,5 miljarder kronor. Det är något sämre än förväntat.

E-handeln har drabbats extra mycket av att årets julhandel kommit igång sent i år.

Leksaksbutiken Smilmer hamnar 25 procent under sina satta försäljningsmål för julhandeln. I söndags kunde Smilmer ta emot sina sista order för att hinna leverera före julafton.

- Julhandeln fick en trög start. Vi har lidit litet av det. Vi tog inte igen det förra veckan när det tog fart, säger Smilmers marknadschef Mathias Westphal.

Hoppas på mellandagsrea

Men Mathias Westphal är rätt nöjd ändå, försäljningen har dubblats mot förra året. Han vill dock inte avslöja några siffror.

- Med den försäljningstakt vi har nu hamnar årsomsättningen på cirka 60 miljoner kronor i Norden och Holland.

Smilmer hoppas kunna sälja delar av sitt osålda jullager i mellandagarna.

- Mellandagsreor är bra för litet dyrare saker. Jag tror vi kommer att sälja en del radiostyrda bilar, bilbanor och sånt, säger Westphal.

Smilmer ägs av bland annat medieföretagen SBS och Schibsteds European Media Ventures.

Långt kvar till lönsamhet

Letsbuyit, en av de största aktörerna i e-handeln, vill inte ge någon tydlig indikation på hur försäljningen gått.

- Bättre än förra året, säger VD Magnus Wistam.

Jättebra?

- Nä, Bra. Jag kan inte säga mer än så, då vi är noterade. Sista kvartalet har vi lovat att sälja för 20 miljoner euro i 14 länder.

Enligt Magnus Wistam är det särskilt hemelektronik som sålt, bland annat DVD-spelare.

Letsbuyit hade Carolas julskiva som årets lockbete att handla på sajten. De slumpade bort den för 39 kronor mot normalpris 149 kronor.

- Vi sålde 5 000 Carola-skivor. Det tycker vi är bra, säger Wistam.

Co-shoppingsajten Bluemarx, som är noterad på Nya Marknaden, är nöjda med vinterförsäljningen som helhet.

- Julhandeln är inte någon speciell högtid för oss. Däremot är vinter bra generellt. Vi går lysande. Vi har en dygnsomsättning på 250 000 till 300 000 kronor. I november omsatte vi åtta miljoner kronor, säger VD Peter Elmlund.

Kan ni leva på det?

- Nej, det räcker inte. En normal e-handlare behöver ha cirka 200 miljoner kronor i årsomsättning för att gå runt. På den nivån ska vi vara fjärde kvartalet nästa år.

Henrik Öhman, analytiker på HUI, säger att e-handeln stannar på cirka 2,4 procent av den totala handeln fjärde kvartalet i år, vilket är i linje med vad man räknat med.

- Julhandeln på nätet är större än förra året, men man kan inte tala om något genombrott för e-handeln den här julen, säger Henrik Öhman.

De flesta surfar på arbetstid

Henrik Öhman har inte heller någon förhoppning att mellandagsrean ska bli någon succé för e-handeln heller.

- Flera e-handlare har tidigare sagt att de hoppas på mellandagsrean. Men inte heller det lär bli något genombrott.

- De flesta surfar på arbetstid. Årets jul gör att det bara är tre arbetsdagar i mellandagarna. Därför tar många ledigt de dagarna och går i affärer istället för att surfa på nätet på jobbet.

Även julhandeln som helhet blir litet svagare än HUI tidigare väntat.

- Vi har sett en avmattning. Men de senaste dagarna har det varit skjuts i handeln. Jag tror vi når 39 eller 40 miljarder kronor i år, vilket är mer än förra året.

Läs mer om e-handeln

Mats Paulsen/Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln