Katrin Zytomierska riskerar vite på över 1 miljon kronor

Påstås ha arbetat med dold marknadsföring

Publicerad 2023-04-04

Clean Eating har hamnat i blåsväder igen.

I slutet av 2020 dömdes Katrin Zytomierskas varumärke för dold marknadsföring – något som Konsumentverket menar att hon bör fällas för igen.

– Min klient har inte gjort något fel överhuvudtaget, KO:s ansökan är grundlös och ska ogillas, säger advokaten Mark Safayran.

Influencern Katrin Zytomierska riskerar att behöva betala vite på 1 250 000 kronor.

2020 fälldes hennes egna varumärke Clean Eating för dold marknadsföring, och nu anser Konsumentombudsmannen, KO, att hon brutit mot lagen igen.

I två Instagram-inlägg från hösten 2022 menar Konsumentverket att Katrin lagt upp reklam för företaget – utan att ha reklammarkerat dem.

– Influerares sociala medie-konton består av en blandning av personliga inlägg och reklam för olika produkter. Därför är det viktigt att de tar ansvar och tydligt visar följarna vad som är reklam, det vill säga något de får betalt för att säga eller visa, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Katrin Zytomierska.

Advokaten: ”Grundlöst och ska ogillas”

Katrin Zytomierskas advokat, Mark Safaryan, ställer sig dock emot anklagelserna:

– Min klient har inte gjort något fel överhuvudtaget, KO:s ansökan är grundlös och ska ogillas. Ett vite kan inte dömas baserat på oegentlighet eller missförstånd som inte har någonting med min klient att göra.

Advokaten menar på att Katrin har reklammarkerat inläggen och att det hela handlar om tekniska problem hos Instagram.

– Vi vet inte anledningen till att reklammarkeringen vid tillfälle försvunnit och sedan kommit tillbaka. Den frågan bör rimligtvis ställas till behöriga på Instagram. Tekniskt strul hos Instagram förekommer alltjämt och det inte går att utesluta att markeringarna faller bort, säger han.

Anmälan lämnas in till domstolen

Konsumentverket har nu lämnat in en anmälan om vite till domstolen. Deras bevisning består av skärmdumpar på Katrins inlägg som visar på att hon inte reklammarkerat dem.

Bevisningen från Katrins sida består av samma, men att hon har reklammarkerat inläggen.

– Om det nu är så att bägge varianterna är korrekta och att att reklammärkningen försvunnit i något sammanhang, då är det ett ansvar som Instagram måste hantera, säger advokaten Mark Safaryan.

När rättgångarna förväntas starta, kan han inte svara på.