Paolo Roberto fast i Konsumentverkets alkotrål

Publicerad 2015-12-15

Får kritik för vinreklam på Instagram

Säljer du billigt bubbel?

Skriv. Inte. Ut. Det. På. Instagram.

Nu kritiserar Konsumentverket ännu en kändis – Paolo Roberto – för brott mot alkohollagen.

Ännu en kändis har fastnat i Konsumentverkets alkotrål.

Det är boxnings- och pastafantomen Paolo Roberto som ville locka till dryckjom med sitt eget vin med formuleringen: ”Att prosecco är billigare gör att man kan dricka det på ett annat sätt än en champagne som är dyrt.”

På bilden visas hur vinet hälls upp i ett glas mot en bakgrund som återger en barmiljö.

Vill ha ”frivillig rättelse”

Och det är inget som Komnsumentverket ser på med blida ögon, de menar att bilden och texten bryter mot alkohollagen och ”anser att ovan nämnda formuleringar i marknadsföringen inte begränsas till relevanta fakta om varan och dess egenskaper, presenterade i så saklig form som möjligt”.

Verket eftersträvar nu att Paolo och bolaget bakom inför en ”frivillig rättelse”.

Och Roberto går på Konsumentverkets linje.

”Jag har tagit bort bilden och rättar mig efter beslutet! Men fakta är att den är billig och är DOCG-märkt dvs har den högsta kvalitén...”, skriver han i ett sms till Nöjesbladet.

Fäller ”pruttaren” också

Konsumentverket kritiserar samtidigt humorgruppen Småstadsliv från Hälsingland för att ha marknadsfört sitt ”Ingmars pruttare” med texten: ”Det är jävla tryck i den här ska ni veta, jävlar vilken ... det är bra knuff i den här jäveln.”

Även Carolina Gynning och Charlotte Perrelli har fått kritik för sina alkoholreklamer på Instagram den senaste tiden.