Runge: Jussi Björlings situation som Aviciis

Elin Swedenmark/TT

Publicerad 2024-03-05

Han kallades för världens främsta tenor – men en ny pjäs skildrar hur pressen tärde på Jussi Björling.

Regissören Björn Runge berättar operasångarens historia sedd från hustrun Anna-Lisas ögon.

– Vilket ok att bära i ett äktenskap att vara gift med den mest eftertraktade operasångaren på jordklotet. De försöker leva ett liv med en familj, medan pressen bara ökar och ökar. Det är nästan omänskligt hur mycket de bar, säger Björn Runge om Jussi och Anna-Lisa Björling.

Han regisserar föreställningen ”Jussi”, där det visserligen handlar om artistens kärlek till musiken men ännu mer om de allt mer tyngande prestationskraven. Jussi Björling arbetade konstant – bland annat sjöng han för den engelska drottningen direkt efter att ha fått en hjärtattack i sin loge. Alla ville ha en del av honom, berättar Björn Runge, och jämför med den hysteri som omgav artisten Avicii.

– Han var också fångad i en virvel av förväntningar, pengar och längtan efter att göra något annat. Fenomenet är precis detsamma.

Hustruns perspektiv

Runges intresse för Björling fördjupades när han läste hustruns biografi. Perspektivet i pjäsen är också Anna-Lisas, när hon försöker förstå vad som hände med Jussi de sista åren. Hon ställer sig frågan: var det något han inte berättade för mig?

– Han fick så mycket mediciner mot slutet och ingen av dem visste riktigt vart de var på väg. Han dog när han bara var 49 år, säger Björn Runge, som framhåller att Mattias Nordkvist gör en ”sårbar tolkning” av tenoren.

Regissören har även tidigare berättat en historia utifrån hustruns mer dolda perspektiv, i filmen ”The wife” som handlar om en författare och hans fru. Men här är paret mer ett team, och berättelsen graviterar kring deras kärlekshistoria.

– Hur mycket omgivningen än sliter i dem försöker de hålla ihop sig själva genom varandra.

Reaktion under press

Något i Jussi Björlings liv slog an hos Björn Runge, det var drivet och livskraften. Han är också intresserad av hur människor reagerar under press. Han såg på nära håll hur Glenn Close, som spelade hustrun i ”The wife”, förändrades av alla förväntningar efter att ha Oscarsnominerats – och ”inte bara till det bättre”.

– Men jag förstår henne, hon måste ta fram en annan sida i ett medielandskap där alla kräver att få tillgång till henne.

Björn Runge fortsätter att varva film och teater, men det är inom teatern han upplever störst kreativ frihet.

– När det gäller filmproduktioner är det inriktat på resultat och med teater handlar det mer om förtroende – det är otroligt inspirerande.