Komikern stoppades av SJ - fick inte åka med trots rätt biljett

Uppdaterad 2016-10-07 | Publicerad 2016-10-05

Jesper Odelberg: ”Jag tycker att det är för jävligt”

Han hade bokat rullstolsplats på tåget - men Jesper Odelberg fick ändå inte åka med.

Enligt komikern hävdade tågvärden att tåget saknade lift som kunde lyfta rullstolen.

– Jag tycker att det är för jävligt, faktiskt, säger han.

Jesper Odelberg, 46, fick inte åka med tåget trots att han hade bokat rullstolsplats.

Den välkända komikern och föreläsaren hade varit i Uppsala för en föreläsning och stand up-föreställning i Uppsala i måndags. Men när han skulle ta SJ:s tåg till Stockholm för vidare färd hem till Göteborg i tisdags morse var det plötsligt stopp.

– Jag fick inte åka med för att jag sitter i rullstol och de sa att de inte hade nån lift. Jag tycker att det är för jävligt, faktiskt.

Tvingas försvara sin rullstol

Det är inte första gången Jesper Odelberg haft problem med sina tågresor. 2007 drev handikappombudsmannen (HO) hans ärende efter att en förare nekat komikern plats på ett av Göteborgs spårvägars spårvagnar.

Och enligt Jesper Odelberg är det här vardag för inte bara honom, utan alla rullstolsburna.

– Det är inte bara jag som råkar ut för sånt här, jag är jävligt trött på att man som rörelsehindrad ska behöva försvara att man ska åka tåg, säger han.

”Hoppas tågvärden läser”

Dagen innan hade han tagit samma tåg till Uppsala. Då hade han fått höra från tågvärden att han ”hade tur” eftersom det tåget hade en lift som kunde lyfta hans rullstol.

– Men vad då ”tur”? Jag hade ju bokat rullstolsplats. det ska vara självklart att alla kan åka med.

Har du anmält det här?

– Nej, jag pratar med dig nu. Det får räcka. Det här är en vanlig attityd mot oss funktionshindrade. Det är så många funktionshindrade som råkar ut för sånt här, men som inte rent praktiskt kan, eller har ork att höra av sig till pressen, men jag kan det. Jag hoppas att den där tågvärden läser detta och inser hur illa behandlad jag kände mig. De ska behandla alla lika.

SJ: ”Vi som missat”

Jesper Odelbergs agent Peter Wiklund bokade tågbiljetterna åt sin klient.

– Jag går alltid in på biljettkontoret här i Göteborg när jag ska boka Jespers biljetter just för att jag ska vara hundra procent säker på att det ska bli rätt. Han måste ha rullstolsplats med egen stol och det är jag alltid noggrann med att påpeka, säger han.

När Nöjesbladet når SJ säger de att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom händelsen och att de beklagar de inträffade.

– Det är vi som missat. När man säljer biljetter fyller man i ett formulär kring rullstolsplats. Hade man gjort det med den rutin vi har hade man sett att det inte finns någon rullstolsplats på det tåget, säger Jonas Nilsson, ordförande för SJ:s handikappråd.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln