Biljettkaos inför Taylor Swifts spelning i Sverige – efter miss från biljettförsäljaren

Stor ilska bland fansen – men Ticketmaster skyller ifrån sig

Uppdaterad 2023-07-11 | Publicerad 2023-07-07

Taylor Swifts svenska fans är förkrossade.

Flera av dem riskerar att inte få se stjärnans konsert i Sverige på grund av en miss från biljettförsäljaren.

– Jag är väldigt ledsen och besviken över att jag inte kommer få chansen att se Taylor Swift, säger 12-åriga Leah Agge.

Att få biljetter till Taylor Swifts spelning i Sverige har inte varit lätt.

Det har bland annat Cecilia Nåsby, 41, och hennes dotter Leah Agge, 12, fått uppleva.

– När vi har registrerat oss har något blivit fel, från Ticketmasters håll, säger Cecilia Nåsby.

Flera olika steg krävs nämligen innan du ens har en chans att få biljetter.

Det första steget var att registrera sig via biljettförsäljaren Ticketmaster senast den 23 juni. Där skulle man uppge sin epostadress.

De som gjorde det fick upp en textruta där det stod att man kunde vänta nästa mejl den 5 juli.

Så här såg det ut för den som registrerade sig.

När den 5 juli kom väntade Cecilia och dottern Leah spänt. Mejlet skulle visa om man hade blivit utvald till möjligheten att köpa biljetter, eller om man istället hamnade på en väntelista.

Men inget mejl kom. I och med det minimerades chansen att köpa en biljett rejält.

– Jag kollade överallt, skräpkorgen, allt. Det fanns inget mejl någonstans, säger Cecilia.

När hon gick in på Ticketmasters Facebooksida upptäckte hon att hon inte var ensam med problemet.

– Det är otroligt många fler som varit med om detta. Jag har varit i kontakt med flera av dem. Och alla har varit med om exakt samma sak, säger Cecilia.

Mamma Cecilia Nåsby med dottern Leah Agge.

Svaret från Ticketmaster

Ticketmaster har svarat upprörda Swift-fans nästan exakt samma sak. Att de antagligen uppgett fel mejladress.

– Så många kan inte ha gjort samma fel, säger Cecilia.

Hon är dessutom helt säker på att hon angivit rätt mejladress.

– Jag dubbelkollade flera gånger att det var rätt mejl, jag har en dotter som har väntat på det här i många år.

Dottern Leah fyller 13 i november, vilket betyder att hon kommer ha åldern inne när konserten väl går av stapeln. Men nu är hennes chanser att få gå och se sin idol minimala. Hon och hennes mamma får bara köpa biljetter om det blir några över efter de som lyckats registrerat sig.

– Jag är väldigt ledsen och besviken över att jag inte kommer få chansen att se Taylor Swift. Jag förstår inte varför man har en registrering när den ändå inte fungerar, säger Leah.

Leah hade sett fram emot att få se sin idol Taylor Swift.

Cecilia är också kritisk till att Ticketmaster inte informerat sina kunder om att man skulle få ett bekräftelsemejl vid registrering.

– Det står bara ”tack för din registrering, vi kommer skicka ett mejl till dig den 5 juli” det står ingenstans att ”kolla så att du fått ett registreringsmejl”.

Här är mejlet som man skulle ha fått om man registrerat sig rätt.

Nu hoppas hon att Ticketmaster kan erkänna att de varit otydliga eller till och med gjort fel vid registreringen.

– Jag hoppas att de öppnar upp en ny registrering för oss som hamnat mellan stolarna. De måste göra om och göra rätt så att alla faktiskt får en möjlighet att köpa biljetter i alla fall.

Fler personer drabbade

Cecilia och Leah är långt ifrån ensamma om att ha missat registreringen. Aftonbladet har varit i kontakt med ett tiotal personer som alla säger samma sak; att de fått upp ett meddelande om att de lyckats registrera sig, men inte förstått att de måste få ett bekräftelsemejl direkt. Istället har de väntat på mejlet som skulle skickats ut den 5 juli.

En av de som är helt säker på att han uppgett rätt mejladress, men trots det inte blivit registrerad är Simon Johansson, 31.

– Min sambo har pratat i flera år om att när Taylor Swift kommer till Sverige så måste vi gå, detta är den största för henne så när registreringen dök var det inget vi bara hafsade iväg i farten.

Han och sambon Ellen Tovedal, 25, registrerade sig på varsin mejladress för att ha större chans att bli utvalda.

– Vi kollade noga igenom våra uppgifter flera gånger och dessutom kollade vi igenom varandras så det inte bli fel, det gör vi alltid när vi bokar något ihop, säger Simon.

De förstod inte heller att de behövde få ett bekräftelsemejl efter registreringen, utan trodde att allt var klart när rutan ”Tack för din registrering” dök upp på Ticketmaster. När de inte fick något mejl den 5 juli började de ana oråd.

Ticketmaster hävdar att de båda angivit fel mejladress.

– Ticketmaster ger samma duckande svar oavsett kanal de hänvisar en till, säger Simon.

Simon Johansson, 31, med sambon Ellen Tovedal, 25.

”Röv att det alltid är så här”

Sebastian, 33, har följt Taylor Swift sedan 2007. Tillsammans med sina två vänner, som också är stora Swift-fans, registrerade de sig direkt när det öppnade.

– Den ena killen har jag lyssnat på Taylor Swift med sedan gymnaiset, det har varit en stor del av vår vänskap. Den andra killen och jag har upptäckt att vi är Taylor-fans på gemensamma fester, säger han.

Sebastian tycker det är konstigt att inte registreringen gått igenom för någon av de tre vännerna.

– Jag kommer bli oerhört besviken om jag inte kan gå. Jag kommer åka till ett annat land i så fall, men det kommer ju vara slutsålt överallt.

Han säger att han ska hålla koll på Facebook om någon säljer sina biljetter, men tror att även det kan bli svårt.

– Det är röv att det alltid är så här.

Duckar Aftonbladets frågor

Aftonbladet har sökt Ticketmaster som i ett meddelande hänvisar till arrangören All things live.

”Det är arrangören som bestämmer hur biljetterna ska säljas/köpas. Vi försöker följa deras villkor utifrån hur de vill att vi ska skriva till kunder, svara på frågor och så vidare.”

När Aftonbladet söker pressansvarig på All things live via växeln hänvisas vi till en mejladress. När vi mejlar den får vi svaret att det är en annan avdelning som sköter allt som har med Taylor Swift att göra men att våra frågor har vidarebefordrats dit.

Efter det hör vi ingenting från All things live, trots upprepade mejl och påtryckningar.

Taylor Swift.

Tidigare biljettkaos för Taylor Swift

Det är inte första gången som stjärnans konserter drabbas av biljettkaos.

Förra året kraschade hemsidan när biljetterna släpptes. Ticketmaster gick då ut och bad om ursäkt, men först efter att Taylor Swift riktat kritik mot dem.

Följ ämnen i artikeln