Rörig historia om fascisternas jakt på homosexuella

Men den berör mot slutet

Publicerad 2023-08-18

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Myrornas herre

Regi Gianni Amelio, med Luigi Lo Cascio, Elio Germano, Leonardo Maltese, Sara Serraiocco.


Aldo Braibanti (1922–2014) var en italiensk kulturprofil som under 1960-talet hamnade i fängelse för att ha brutit mot fascisternas anti-gaylagar.

Den här filmen skildrar främst just den biten av hans liv.

DRAMA. Egentligen var Aldo Braibanti väldigt mycket. Poet, pjäs- och manusförfattare, regissör, visuell konstnär och författare till essäer. Han var också uttalad kommunist och antifascist och stred på partisanernas sida under andra världskriget. Dessutom ägnade han sig åt myrmekologi. Han försökte hitta svar på om mänsklighetens problem hade något att lära av myrornas liv.

Filmtiteln är lite missvisande, för den handlar främst om att han var homosexuell och blev fängslad för det.

Kanske inte så konstigt att det är den sidan Gianno Amelio fokuserar på. Veteranregissören (nu 78 år) prisbelönades under sin storhetstid på 1990-talet flera gånger på filmfestivalerna i Cannes och Venedig för sina filmer i neorealistisk anda. Så sent som för några år sedan kom han själv ut som gay.

Mycket av filmen skildrar den farsartade rättegång där Braibanti (Luigi Lo Cascio) åtalades på grund av en gammal lag att han liksom hade tagit över en ung och oskyldig mans sinnen och tankar. Denne unge älskare, Ettore (Leonardo Maltese), hade då ”fritagits” av sin högborgerliga familj som skickade honom till ett sjukhus och trodde han skulle botas från sin homosexualitet med hjälp av elchocker.

Elio Germano spelar en journalist, rätt vagt skildrad, som tar sig an och skriver om alltihop.

Det är både lite rörigt och styltigt berättat, men man engagerar sig ändå hyfsat mycket för att historien är så speciell.

Tyvärr försvinner Ettore lite för länge ur filmen, innan vi åter får lära känna hans öde.

Riktigt berörd på djupet blir då åtminstone inte jag förrän mot slutet, i en scen som utspelas mot fonden av en aria ur operan ”Aida”.

Filmen visas på bio.



Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.