SVT:s kamp för att stoppa de läckta låtarna i Melodifestivalen

Försöker att hitta källan till läckan

Publicerad 2023-02-25

MALMÖ. SVT har misslyckats med att få ner Twitter-klippet med Loreens hela uppträdande i Melodifestivalen.

Videon sprids istället som en löpeld tillsammans med flera andra av årets bidrag.

– Vi ser över alla som har access, säger Anna-Maria Havskogen, pressansvarig på SVT.

Aftonbladet skrev redan förra året om hur finallåtarna spreds på sociala medier – och om hur SVT inte hann med att få ner allt.

Nu har det hänt igen.

På fredagenskvällen låg hela favorittippade Loreen Talhaouis, 39, bidrag från genrepet ute för alla att se, trots att det bryter mot SVT:s regler om att de låtar som tagit sig direkt till final i Melodifestivalen inte får släppas förrän den fjärde och sista deltävlingen är avklarad.

SVT: ”Vidtar åtgärder”

Under lördagen ligger klippet kvar på Twitter, och den har fått ännu mer spridning på flera andra sociala medier och även på Youtube.

– Vi vidtar olika åtgärder för att spåra källan, blockera via Twitter och gör en granskning av alla som har tillgång till Mellomedia. Vi undersöker också möjligheterna att göra en del tekniska begränsningar för Mellomedia-användare, säger Anna-Maria Havskogen, pressansvarig för Melodifestivalen på SVT.

Det här är Mellomedia

Mellomedia är den plattform som SVT skapade under pandemin för att de medier som inte kunde vara på plats fortsatt skulle få tillgång till material för att kunna bevaka tävlingen. Därefter har SVT valt att ha kvar plattformen, där de bland annat lägger ut alla genrep i sin helhet med vattenstämpel, för alla ackrediterade till Melodifestivalen.

Vet ni vem eller vilka som står bakom läckan?

– Det är det vi försöker ta reda på, på olika sätt. Just nu vet vi inte, säger Anna-Maria Havskogen.

Loreens uppträdande från genrepet ligger fortfarande kvar på Twitter.

Flera andra låtar sprids på Tiktok

Loreens bidrag ”Tattoo” är inte den enda som har läckt. Flera andra låtar, som Marcus och Martinus ”Air”, har också fått stor spridning på Tiktok, där användare sprider klippet från SVT:s sändning.

Marcus och Martinus ”Air” har fått stor spridning på Tiktok.