Nytt apphaveri i Melodifestivalen – påstår att användare inte är i Sverige

Felmeddelande i appen för flera användare

Publicerad 2022-02-12

Melloappen strular – igen.

Flera användare får upp ett felmeddelande om att de inte befinner sig i Sverige när de försöker hjärtrösta.

”För att kunna hjärtrösta måste du befinna dig i Sverige”, står det.

Appen tror att flera användare befinner sig i Frankrike i stället för i Sverige, vilket gör att personerna inte kan rösta.

”Bonsoir France. May we have your votes please?! För att kunna hjärtrösta måste du befinna dig i Sverige. Voting is only available for users located in Sweden”, står det i appen.

Problemet dyker upp trots att personerna har mobiler köpta i Sverige, med svenska abonnemang och befinner sig i Sverige.

För två av Aftonbladets medarbetare fungerar det inte att rösta förrän de avinstallerat appen helt och installerat om den i sina mobiler.

En Aftonbladetläsare fick svar från SVT:s supportmejl där hon fick tipset att byta uppkoppling, från wifi till surf eller tvärtom. Då fungerade appen som den skulle.

”Det är uppkopplingen som ställer till det”, står det i mejlet från SVT.

Anette Brattström, projektledare för Melodifestivalen, säger att de inte har lyckats lokalisera felet.

– Felmeddelandet är skrivet som en Eurovision song contest-referens, så det heter ”bonsoir”, men det har inget att göra med Frankrike. Vi undersöker fortfarande vad felet var, det visar inte att det var något fel i appen. Sannolikt är det något hos operatörerna eller privacy-inställningarna i telefonen som spökar, men vi vet inte säkert. Men det vi kan se är att det har varit lika många röstande som motsvarande deltävling förra året.

Det här meddelandet möts flera av i appen.

Följ ämnen i artikeln