Mello-doldisens succé – i Sydkorea och Japan

Cazzi Opeia har skrivit låtar åt världens största K-popstjärnor

Publicerad 2022-02-18

Cazzi Opeia är doldisen bakom mängder av hits – i Sydkorea och Japan.

Nu tävlar hon själv som artist i Melodifestivalen.

– Det ska bli väldigt roligt att visa det här på scenen, säger hon.

På lördag ställer sig Moa ”Cazzi Opeia” Carlebecker, 33, på Melodifestivalens scen med självförtroende i ryggen.

Som artist fick hon under flera år kämpa sig fram, men för fem år sedan bestämde hon sig för att utveckla sitt låtskrivande och har sedan dess blivit en av K-popstjärnornas favoriter och toppat Billboards K-pop-lista en mängd gånger.

– Jag har skrivit åt BTS, Twice, TXT, Red Velvet, Enhypen. Så jag har skrivit åt några av de allra största K-pop-artisterna, säger hon.

– Till mig själv hade jag skrivit låtar sen jag var tio år, men inte till andra. Så jag tog kontakt med ett förlag och de var väldigt inriktade på K-pop. Jag tog en paus i mitt eget artisteri och nu har det blivit väldigt många låtar åt andra. Jag tror att jag har haft runt 30 Billboard-ettor.

Listframgångarna Cazzi Opeia syftar på är Billboards listor i Japan och Sydkorea, ”Hot 100 Japan” och Korea K-pop hot 100”.

Oj, har det gjort dig snorrik nu också?

– Blubblubblubblubb.

Cazzi Opeia skrattar stort när hon gör det lite undvikande ljudet med både tungan och hela ansiktet.

– Jag gillar inte att prata om pengar. Men jag kan säga att jag har det bra. Som artist är man ju van vid att behöva vända på varenda krona och nu kan jag för första gången lägga undan lite och spara för framtiden.

Det måste väl vara en trygghet också att han den inkomsten säkrad och då också kunna satsa på ditt eget artisteri?

– Ja, absolut.

Hur mycket K-pop är du i ditt eget artisteri och det vi får se på lördag?

– Jag är pop hundra procent. Mitt pophjärta är med hela tiden, men det är inte K-pop jag gör i min egen musik.

Cazzi Opeia tävlar i Melodifestivalens tredje deltävling med låten ”I cant’ get enough” på lördag 19 februari 20.00 i SVT1.

BTS har haft enorma framgångar världen över. En av dem är Cazzi Opeias låt "We are bulletproof: the eternal", som visats över 84 miljoner gånger på bandets youtubekanal.