Kents nya klipp ger 30 m(ob)iljoner!

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-18

Fansen om samarbetet med Sony Ericsson: Det här skadar deras image

Kents samarbete med Sony Ericsson sägs vara värt 30 miljoner för rockbandet. Visst känns det som om pengarna väntar. Men hur blir det med trovärdigheten?

Två av Sveriges mest kända företag – rockbandet Kent och Sony Ericsson – gör affärer ihop. Tillsammans lanserar de Kents nya album ”Tillbaka till samtiden”.

Bandet vill inte kommentera hur mycket man tjänar på samarbetet, men att döma av ett pressuttalande – ”Vi fick ett erbjudande som vi inte kunde tacka nej till” – rör det sig om en betydlig summa.

Något som bekräftas av Johan Eidman, vd på mediebyrån Bizkit.

– Värdet för det antal skivor de säljer till sådana som inte skulle ha köpt albumet annars ligger på 10–15 miljoner kronor extra i Norden, säger han.

30 miljoner beräknas bandet alltså tjäna på kuppen.

– Det kan vara 20, det kan vara 40. Men någonstans i den nivån är min gissning att det ligger, säger Johan Eidman.

För Sony Ericsson handlar det om att med hjälp av Kent bryta in på den unga marknaden med musikinriktade mobiltelefoner som länge varit Nokias territorium. Inte heller Sony Ericsson vill avslöja hur affären ser ut eller vad parterna tjänar.

– Det är ett samarbetet där vi självklart inte berättar några detaljer kring den finansiella delen, säger Mattias Holm, informationsansvarig på Sony Ericsson.

Nyheten om Kents giftermål med mobiljätten har mött blandade reaktioner hos fansen. Många menar att bandet ”sålt ut”.

– Jag studsade när jag fick reda på att Kent skulle samarbeta med Ericsson, säger Lars Lilliestam, professor i musikvetenskap, som skrivit en 120-sidig artikel om bandets autenticitet.

– Jag tror att det här kan repa deras image. Att bygga upp en trovärdighet för en artist tar tjugo år – att riva ner den går på fem minuter.