Spotify: Taylor Swift förlorade på bojkotten

Publicerad 2015-06-08

Menar att lyssnarna flydde till Youtube

Prinsessan av pop lämnade Spotify.

Nu menar Spotifys vd Daniel Ek menar att Taylor Swift själv gav bort ännu mer av sina intäkter till gratislyssnare.

– Hennes streaming på Youtube gick upp genom taket, säger han till Billboard.

Taylor Swift lämnade Spotify under stort medieuppbåd tidigare i år.

Musiktjänsten svarade med en ”Snälla, kom tillbaka”-spellista, men popprinsessan var obönhörlig. Strax därpå släppte hon i stället sin digra katalog på Jay Z:s konkurrerande musiktjänst Tidal.

Men Spotifys vd Daniel Ek tror att Swift själv blev den stora förloraren i bojkotten – och att stjärnan snarare gav bort ännu mer av sina intäkter.

”Vad var vinsten?”

– Hennes streaming på Youtube gick upp genom taket. Det säger mig att publiken som lyssnade på henne på Spotify gick till Youtube för att göra det i stället. Då kan man fråga sig: ”vad var vinsten med det?”, säger han till Billboard.

Swift har kritiserat Spotify för de gratismedlemsskap som gör att medlemmar kan lyssna på musiken utan att betala för sig.

– Det kändes som att jag sa till mina fans: ”Om du gör musik, eller målar en tavla och det är okej att någon kan gå in på ett museum, ta ner den från väggen, riva av ett hörn – och det plötsligt är deras och de inte behövde betala för det...”, har hon sagt.

Följ ämnen i artikeln