Ratar trött rock – för en pampigare show
Publicerad 2013-06-20
Thirty Seconds to Mars har växt till sig
De börjar bli bra på det här nu. De där yviga stadiumgesterna.
Men framför allt har Thirty Seconds to Mars hittat en balans mellan den kärleksfulla kontakten med fansen och vad bandet faktiskt presterar på scen.
Med nya pretentiösa konceptalbumet ”Love, lust, faith and dreams” har Los Angeles-bandet klivit en bit bort från den melodistora men Kings of Leon-trötta rocken för något lite mer komplext. Eller U2-ambitiöst om man så vill. Thirty Seconds to Mars har växt till sig, showen är pampigare och musiken mindre klyschig och mer dynamisk. Framför allt lyfter många av de nya låtarna live.
I kväll märks det allra mest när den mäktiga balladen ”End of all days” får alla snurrande tivolispektakel att stanna upp för några stillsamma minuter. Det är i alla fall så det känns.
Sjunger hela tiden
Men en sak är som den brukar. Redan fem minuter in i konserten är Gröna Lunds ylande publik lika delaktig i showen som medlemmarna själva. Jared Leto får alla att hoppa. Sjunger gör de redan. Hela tiden.
På skärmen fladdrar fansen lika mycket som bandet. Och i avslutande ”Up in the air” plockar sångaren upp en hel gymnasieklass till en böljande kuliss längst bak på scenen.
Vacker del
Få band har ett lika genuint kärleksförhållande till sina fans, ett signum som aldrig är så tydligt som live. Men till skillnad från till exempel spelningen på Peace & love för två år sen blir utbytet i kväll en vacker del av konserten. Inte något som dominerar hela showen.