”X Factor” fortsätter att tappa tittare

Uppdaterad 2012-09-12 | Publicerad 2012-09-11

Så mycket sjönk tittarsiffrorna för TV4:s nya storsatsning

Nu är TV4:s storsatsning nere på 700 000 tittare.

– Jag har svårt att se hur programmet ska kunna hämta sig, säger Jonas Malm, tv-chef på mediebyrån IUM till tidningen Resumé.

En av domarna i ”X Factor”, Marie Serneholt.

Det har inte varit någon kanonstart för TV4:s nya storsatsning ”X Factor”. Den påkostade premiären i söndags sågs av blott 840 000 tittare. Nu har siffran dalat ytterligare.

Endast 700 000 personer såg gårdagens program – ett tapp på 140 000 tittare jämfört med premiären. Enligt tidningen Resumé lyckades inte TV4 sälja ut sponsorplatserna till ”X Factor”. Flera stora mediebyråer, däribland IUM, har även varit skeptiska till programformatet.

– Vi har valt att inte lägga så många ägg i den korgen. Vi har inte känt att formatet är tillräckligt starkt. Det är ett ordentligt bakslag för TV4, de trodde nog på betydligt bättre siffror. Jag har svårt att se hur programmet ska kunna hämta sig, säger Jonas Malm, tv-chef på IUM till Resumé.
 

Största satsningen någonsin

Som Aftonbladet kunde rapportera om i går är ”X Factor” en av TV4:s största satsningar någonsin, med produktionskostnader på närmare 40 miljoner kronor. De blygsamma tittarsiffrorna är ändå något TV4 än så länge tar med ro.

– Det var väl ungefär vad vi hade räknat med. Vi är nöjda. Sen kan man alltid hoppas på fler tittare, säger Pelle Porseryd, exekutiv producent. Den uteblivna tittarsuccén påminner om talangprogrammet ”The Voice Sverige” som hade premiär i januari, också det i TV4. Då låg tittarsiffrorna på 650 000 tittare i avsnitt två.