Ulf blev påkörd – då gick nackstödet av

Publicerad 2015-06-03

Det small till bakifrån.

Ulfs nackstöd sprack – och en kota.

– Det är dåligt, de måste byta ut det där, säger han.

Ulf Nygren, 75, var på väg mellan Målilla i Småland och Knäred i Halland i sin Volkswagen Passat av fjolårsmodell. På länsväg 153 i höjd med Skeppshult svängde han in till sidan av vägen för att kunna läsa ett jobbmejl.

Då small det till bakifrån.

En annan förare åkte in i Ulfs bil med full kraft. Bilen for ut i naturen och Ulf kastades fram i solskyddet och sedan tillbaka mot nackstödet – som då gick av.

Smällen blev så kraftig att man på sjukhus sedan kunde se att en kota i hans ryggrad hade spruckit.

– Ska nackstödet gå av, tänkte jag då. Att det kanske var tänkt så, för att stöten ska dämpas. Jag förstod inte riktigt hur det var tänkt, men dokumenterade bilens skador när jag väntade på ambulans.

Svårt att andas

Ulf fick först hjälp av fyra sjuksköterskestudenter som åkte förbi olycksplatsen, för att sedan tas med av ambulans. Han hade svårt att andas och problemet håller fortfarande i sig.

– Jag har som en hård plastställning kring midjan och bröstet. Jag kan fortfarande inte andas, säger Ulf.

Hans bil blev skrot, men han kommer att få en ny bil på vagnskadegarantin. Avdelningen på Volkswagen som har hand om försäkringar hade aldrig hört talas om att nackstödet gått av på det här sättet, berättar Ulf.

Exakt i vilket skede som Ulfs kotfraktur uppstått vet han inte, men han säger att han hade säkerhetsbälte och inte har mer än ett litet brännsår i pannan, som gick emot solskyddet.

– Jag tror att det var när huvudet slängdes tillbaka till stödet.

Nu hoppas han att Volkswagen undersöker sina bilar och åtgärdar problemet.

– Om det ska hålla och inte gör det, då är det en svag del i Passaten som jag tycker är en bra och säker bil. De kanske måste byta ut stöden så att de har kraftigare rör som går ner i ryggstödet, säger Ulf Nygren.

Enligt Anders Lie, trafiksäkerhetsexpert vid Trafikverket, hör det inte till vanligheten att nackstödet går av på det sättet som skedde.

– Det är direkt olämpligt att grejerna går sönder i en sån här smäll. Det är inte något jag hört talas om att det skulle vara vanligt förekommande, säger Anders Lie.

Ska undersökas

Däremot menar han att det ändå inte är säkert att skadan kunnat undvikas då nackstödet primärt ska ge skydd mot whiplashskador.

– Nej, det är inte uteslutet att han hade fått samma skador ändå. Men Volkswagen måste ju undersöka detta för att förstå om det är feldesignat eller råkat vara en defekt i det här fallet, säger Anders Lie.

Och hos Volkswagen har man nu börjat kolla på Ulf Nygrens fall.

– Först och främst är vi glada och tacksamma över att han klarade sig så pass bra ändå, då det var en ordentlig krock han utsattes för, säger Marcus Thomasfolk, informationschef vid Volkswagen Sverige.

Nu ska nackstödet och bilen undersökas för att ordenligt reda ut vad som gick snett.

– Vi kommer i samråd med vår fabrik i Tyskland att göra en teknisk analys innan vi kan säga något om konstruktionen och omständigheterna. När det är säkerhetsrelaterade ärenden gör vi alltid en mer djup analys, säger Marcus Thomasfolk.

Följ ämnen i artikeln