Potthål plågar bilister – kan bli värre

Sofia Eriksson/TT

Publicerad 2024-01-31

Potthål kan leda till skador på bilar och däck. Arkivbild.

Decimeterdjupa hål som skadar bilar och däck och skapar kaos på vägarna.

Svär du också över potthålens existens kommer du inte att gilla vad som väntar – risken att de uppstår ökar nämligen i ett blötare Sverige.

De är irriterande, skadliga och kostsamma. Att det är säsong för vägplågan potthål märks i rapporterna om bråda tider på verkstäder, tusentals decimeterdjupa hål och larm från trafikanter runt om i landet.

Den stora boven bakom problemet är temperaturväxlingar mellan plus och minus, som får det smälta vattnet som trängt ner i asfalten att frysa och tina om vartannat. När isen expanderar spränger den sönder håligheterna som blir större och större.

– Ju fler gånger det här förfarandet uppstår desto större växer sig potthålet, säger Stefan Styffe, tillförordnad chef på Trafikverkets avdelning tillgångsförvaltning väg.

Ändrat klimat

Klimatet i Sverige har förändrats, vilket bland annat märks genom att det har blivit varmare, blötare och att snösäsongen blivit kortare, enligt SMHI.

Det kan också påverka uppkomsten av potthål, enligt Styffe.

– Den koppling till klimatförändringen vi ser är att risken att potthål ska uppstå ökar ju blötare det är på vägytan och ju fler tillfällen som temperaturen pendlar runt noll. Dessa förhållanden kan öka i vissa delar av landet till följd av klimatförändringen.

Klimatförändringen väntas leda till ytterligare ökad nederbörd framöver. Ser Trafikverket i och med det en risk för att problemet med potthål ökar?

– Ja, speciellt på de platser där nederbörden kommit i form av snö tidigare, men där det kanske kommer att komma mer regn i stället under vinterhalvåret, säger Styffe.

– Sedan vet vi inte riktigt var gränsen för plus-minus-pendlingen i Sverige kommer att flytta sig. Initialt kommer läget med potthålen under vinterperioden kanske att bli bättre söderut i landet.

Svårlagat

Kylan gör det svårt att laga vägarna under vintern.

– Prio ett är att varna trafikanterna. Sedan lagas hålen på vintern oftast med provisoriskt material för att slutligen lagas med riktigt asfalt på sommaren, säger Styffe.

– Det är också viktigt att avvattningssystemet fungerar väl längs vägarna, eftersom det är vatten som ställer till problem. Tät yta och bra avrinning minskar risken för att det här ska uppstå.

Följ ämnen i artikeln