SJ:s inställda tåg: Personalen drar det tyngsta lasset

Publicerad 2022-07-09

SJ:s tidigare varning om inställda avgångar i sommar har besannats.

Anledningen? Det finns helt enkelt ingen personal.

– Det är en extremt stor utmaning, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

SJ har tidigare varnat för risk för inställda avgångar i sommar. Nu är tågkaoset här och resenärer över hela landet drabbas just nu av inställda tåg. I genomsnitt är det drygt 30 avgångar som ställs in varje dag.

– Vi har ett problem just nu, vi har en viss personalbrist och vi lyckas inte bemanna alla tåg fullt ut, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Förutom den rådande personalbristen är det även planeringen som stökar till det. Den görs nämligen redan ett år i förväg och då visste man inte att det skulle bli ett sådant högt tryck.

SJ:s tågkaos drabbar resenärer över hela landet.

Sommarens banarbete påverkar dessutom till viss del.

– Det är en extremt stor utmaning, Trafikverket meddelar väldigt sent, ovanligt sent. Så vissa avgångar ställs in, men vi försöker undvika att sälja till de avgångar vi inte vet någon prognos på.

Det är även lång kö till deras kundtjänst och många resenärer har svårt att ens komma fram. Men detta beror inte på personalbrist, menar Lundell.

– De här förändringarna är fler än vi räknat med och många ringer in och tror sig behöva hjälp av kundtjänst. Men mycket kan man lätt lösa själv i appen.

Lundells bästa tips är att ha SJ-appen i mobilen. Där får resenärerna ett meddelande med en ombokningslänk så fort en resa blir inställd .

– Ta även höjd för att boka en tidigare avgång än planerat. Då kan man i värsta fall boka om till senare.

Sommarens banarbeten är en ”extremt stor utmaning”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Personalen drar det tyngsta lasset

Lundell konstaterar att det är personalen som får dra det tyngsta lasset för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt i sommar.

– Vi jobbar nu hela tiden med att få medarbetarna att flytta sina semestrar och komma in på övertid.

Martin Alnebring, från fackförbundet Seko SJ, har lyft frågan om personalbrist länge och menar att detta inte är unikt för SJ utan för all spårtrafik i landet.

– Det finns ingen personal och bristen i sommar har vi aldrig sett inom spårtrafiken, säger han.

En bidragande faktor till personalbristen är rekryteringsstoppet under pandemin. Men en annan är anställningsvillkoren.

– Vi har sett en försämring för trafikpersonalen, vilket gör att allt fler vill byta bransch.

Med scheman som gör det svårt att planera sin fritid, hot och våld mot värdarna så väljer många att sluta.

– Vi jobbar varannan helg och vi är inte ens garanterade att vara med familjen när vi är ledig varannan fredag. Det finns väldigt mycket att göra med anställningsvillkoren.

I genomsnitt är det dryga 30 avgångar som ställs in varje dag hos SJ.

Följ ämnen i artikeln