Polisens nya vapen mot fartsyndarna

Uppdaterad 2012-08-28 | Publicerad 2011-09-30

Nya hemliga vapnet: flyttbara fällor

HÄR ÅKER HAN FAST När Tord Saxin, 45, öppnade brevet från polisen hittade han den här bilden på sig själv. Han hade kört för fort – och det var bara att betala de 1 500 kronorna i böter.  ”Det kom som en överraskning”, säger Tord. Foto: POLISEN

Stockholmare och Uppsalabor är de värsta fartsyndarna – bara i år har de rullat in nästan 26 miljoner till statskassan.

Tord Saxin, 45, åkte fast på väg till jobbet.

– Det kom som en överraskning på posten, säger han.

Och nu tar polisen till ett nytt vapen mot fartdårarna.

"Jag åkte för fort helt enkelt, jag såg inte kameran eller när det blixtrade", säger Tord Saxin.

Stockholms och Uppsalas bilister verkar ligga lite extra tungt på gasen. Länen kniper fjorton av de tjugo topplaceringarna på listan av Sveriges mest aktiva hastighetskameror hittills i år.

Tillsammans har de dragit in omkring 25,8 miljoner kronor i bötespengar till statskassan.

Många pendlare

Mest blixtrade kamerorna på länsväg 276 mellan Åkersberga och Roslags Kulla, där 2 440 personer åkte fast mellan januari och juli i år.

– Det är en hårt belastad sträcka med många pendlare och fler kameror, säger Anders Drugge, sektionschef på Rikspolisstyrelsen.

Under årets första sju månader blev drygt 138 000 fartsyndare förevigade.

Märkte ingenting

Tord Saxin, 45, fotograf i Karlskoga, var på väg till ett jobb i Göteborg när det gick lite väl fort: 88 kilometer i timmen på en 80-väg.

– Jag åkte för fort helt enkelt, jag såg inte kameran eller när det blixtrade. Det kom som en överraskning, som ett brev på posten, säger han.

När brevet väl kom hem till Tord kunde han se sig själv i bilens förarsäte på fotot. Det var bara att hosta upp de 1 500 kronorna i böter.

– På sätt och vis är kamerorna helt rätt, det lugnar ner tempot i trafiken och folk kör faktiskt som vettvillingar, säger han.

Testar nya kameror

Även om man fastnat på bild är det inte säkert att ett brev från polisen är att vänta.

Bara omkring en tredjedel av dem som fotas bötfälls.

– Vi måste kunna fastställa identitet. Ser vi inte vem det är går det inte att dela ut böter. Bildkvaliteten påverkas av väder och vind, på vintern är det svårare att få en bra bild, säger Drugge.

Och nu kan bilisterna inte längre vara ögontjänare och sakta in just där de permanent monterade kamerorna står. Sedan i våras har Trafikverket och polisen nämligen testat ett antal flyttbara fartkameror som placerats på ett släp eller i en minbuss - mellan de 1 077 fasta kameror som kantar våra vägar.

Vill inte fånga fler

Poängen är inte att ta fast fler fartsyndare.

– Böter är ett tecken på att vi har misslyckats. Målet är att man ska sakta ner på hela sträckan, inte bara vid trafikkameran, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Han är försiktigt positiv till de flyttbara kamerorna:

– Det har sett bra ut. Medelhastigheten har minskat mellan kamerorna.

Resultatet ska nu utvärderas och beslut om de flyttbara kamerornas framtid fattas inom några veckor.