SD i hetskampanj – varnar turister

Uppdaterad 2015-08-05 | Publicerad 2015-08-03

För knappt ett år sedan annonserade Sverigedemokraterna mot tiggeri och kritiken lät inte vänta på sig. Nu är det dags igen.

– Vi har gjort samma bedömning nu som vid annonsen innan valrörelsen och ser ingen anledning att stoppa den, säger Jesper Pettersson, på trafikförvaltningen i Stockholm.

Sverigedemokraternas stora förlåt-kampanj var svår att missa för tunnelbaneresenärer vid Östermalmstorgs tunnelbana i Stockholm på måndagsmorgonen. I kampanjen som täcker taket vid tunnelbanans rulltrappa vänder sig Sverigedemokraterna till utländska turister och ber dem om ursäkt för tiggande EU-migranter på gatorna. De lovar att den som kommer tillbaka efter 2018 ska få se att det skett förändring eftersom Sverigedemokraterna växer som parti.

I maj förra året höll Sverigedemokraterna en kampanj mot tiggeri, också i Stockholms tunnelbana, som då fick mycket kritik.

– Vi är beredda på att få in en hel del klagomål. Vi känner till att det här är kontroversiellt men det är inte så mycket vi kan göra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på trafikförvaltningen i Stockholm.

”Ingen möjlighet att stoppa”

Jesper Pettersson säger att kampanjen är inplanerad av ett mediaföretag och att SL fått se kampanjen i förhand.

– Tidigare när Sverigedemokraterna annonserat har det varit kontroversiellt. När det gäller politisk reklam kan vi bara titta på om den bryter mot någon lag och det kan vi inte se att den gör. Då har vi ingen möjlighet som myndighet att stoppa den, säger Jesper Pettersson.

Sverigedemokraterna säger att de känner ett ansvar att vara en röst utåt för de svenskar som inte känner att de kan stå för samhällsutvecklingen och Sveriges öppna inställning till EU-migranternas tiggande.

”Förfärade”

– Från flera håll har vi hört utländska turister som blivit förfärade, både genom media och personliga erfarenheter. Vi har det utbredda tiggeriet som ingen kan undgå och hur det får fortgå med politikers goda vilja, säger Henrik Vinge, presstalesman för Sverigedemokraterna.

Att de valt just Östermalmstorg handlar om annonsutrymmet som möjliggjorde den specifika kampanjformen och de många turister som passerar just den stationen säger Henrik Vinge.

Internationell uppmärksamhet

Kampanjen uppmärksammades i internationell media redan kampanjens första dag, men inte för budskapet utan för språket.

"Medlemmar av det högerextrema Sverigedemokraterna har hamnat i en genant position efter att en kontroversiell anti-invandrings-kampanj intog gatorna med grundläggande engelska språkfel", skriver the Scotsman.

Följ ämnen i artikeln