Olycksbussen underkändes två gånger i besiktningen

Uppdaterad 2017-04-04 | Publicerad 2017-04-03

Olycksbussen i Sveg underkändes i höstas två gånger i besiktningen.

Det rapporterar SVT Nyheter.

Dessutom uppger TV4 att det internt på bussbolaget larmades om tekniska problem på bussen så sent som dagen före resan.

Tre barn omkom i olyckan.

Bussen som som välte på E45 utanför Sveg, vilket ledde till att tre skolbarn omkom, blev underkänd två gånger på besiktningen i höstas.

Det rapporterar SVT Nyheter.

Enligt SVT Nyheter var det samma problem som gjorde att bussen inte gick igenom. Det ska ha handlat om ett misstänkt fel med hjullagret på höger sida av framaxeln

Bussen, en Setra årsmodell 2010, blev till slut godkänd av företaget Bergkvara buss egen verkstad Mekka Traffic.

”Oerhört höga krav”

Simon Sandberg är pressansvarig på Bergkvara buss. Han tycker inte att det är något konstigt med att bolagets egen verkstad godkände bussen.

– Mekka traffic, som är våran serviceorganisation, är ackrediterade av Swedac att släcka så kallade tvåor. Det är enormt höga krav och nogsamma kontroller för att bli ackrediterade av Swedac. Det som har framkommit har åtgärdats och bussen besiktigades 2016. I övrigt vill vi inte spekulera i vad som har orsakat olyckan, säger han till Aftonbladet.

Enligt Sandberg finns det ingenting som tyder på att det skulle varit något fordonstekniskt fel på bussen.

I stället uppger han att chauffören ska ha klagat på att vägen var dålig.

– Han berättade att han upplevde väldigt svåra tjälskott i vägbanan. Enligt honom är det anledningen till att bussen kom ur kurs, säger Simon Sandberg till SVT.

Tekniska problem

Enligt TV4 kände man till hos Bergkvara buss att det fanns larm om tekniska problem med bussen.

Dagen före resan mot Klövsjö slogs det internt larm om att bussen krängde från sida till sida vid hastigheter mellan 70 och 80 kilometer i timmen. Detta är uppgifter som nu ingår i polisens förundersökning, uppger TV4.

– Vi skulle naturligvis aldrig sätta ut en buss i trafik som det finns minsta risk är trafikosäker. Dessutom körs den av yrkeschaufförer som aldrig skulle sätta sig i en buss om de har minsta tvivel om att den är fullkomligt trafiksäker, säger Simon Sandberg.