Djurpark tvingar McDonalds ta bort vargreklam

Publicerad 2012-06-20

”Hungrig som en varg?” Utanför Borås djurpark satte McDonalds upp denna reklamskylt.

Efter den dödliga vargattacken blev McDonalds reklamskylt opassande.

Nu tvingar djurparken hamburgerjätten att ta ner skylten.

– Det är osmakligt, säger Bo Kjellson, vd på Borås djurpark.

Skylten står utanför Borås djurpark och pryds av texten ”Hungrig som en varg?”. Under skyltens huvudbudskap uppmanar hamburgerföretaget sina potentiella kunder att pröva "McDrive", som ska ligga bara "3 minuter bort".

Besökare reagerar

Men nu reagerar djurparkens besökare på skylten, rapporterar Radio P4 Sjuhärad. I helgen omringades och dödades en 30-årig kvinna som arbetade med vargarna på Kolmårdens djurpark.

En av besökarna som påmindes av den tragiska olyckan är Barbara Öven.

– Det känns inte som en bra skylt att ha efter det som hänt. Det väcker ju tankar tyvärr, säger hon till P4 Sjuhärad på onsdagsmorgonen.

"Skylten ska bort"

Bo Kjellson är vd för Borås djurpark. Han säger till Aftonbladet att skylten ska tas bort.

– Med tanke på vad som har hänt känns det osmakligt. Jag kommer att ringa till McDonalds och be dem plocka ner den, säger han.

På onsdagseftermiddagen meddelade McDonalds att man tagit bort skylten utanför Borås djurpark.

– Det här har varit ett vedertaget begrepp som vi använt oss av i flera år. Nu ska vi byta till ett annat budskap, säger Ulf Wallengren, ägare av McDondalds i Knalleland.

ANNONS