Dove-modellen slår tillbaka: ”Är inget offer för rasism”

Publicerad 2017-10-10

Skönhetsjätten Dove hamnade i blåsväder då deras annons ansågs vara rasistisk. Nu berättar modellen Lola Ogunyemi om sin syn på saken i The Guardian.

Lola Ogunyemi syns i den kritiserade Dove-reklamen som togs bort.

Skönhetsjätten Dove tog nyligen bort en kritiserad annons då flera menade att den var rasistisk. I ett klipp på företagets hemsida ser man en svart modell ta av sig sin tröja – och ”förvandlas” till en vit modell.

Vad säger det här till svarta människor? Att vi bedöms utifrån vår hudfärg och det inkluderar vad som anses vackert i det här landet”, skriver den amerikanska makeup-artisten Naomi Blake i kommentarsfältet till annonsen.

”Att det möttes av utbredd ilska var upprörande”

Nu har Lola Ogunyemi, som är modellen i klippet, skrivit en debattartikel i The Guardian om sin syn på det hela. Enligt henne har hon växt upp medveten om att det råder en vithetsnorm i samhället – något som även genomsyrar skönhetsindustrin än idag.

Att få möjligheten att ställa upp och representera mina mörkhyade systrar för ett globalt skönhetsmärke kändes som ett perfekt sätt för mig att påminna världen om att vi är här, att vi är vackra och mer viktigt – att vi är värdefulla”.

Men istället blev hon ”ansiktet utåt för rasistisk reklam” – något hon inte var beredd på.

Jag har varit exalterad över att vara en del av en kampanj och främja styrkan och skönheten i min hudfärg, så att det istället möttes av utbredd ilska var upprörande”.

”Jag ska inte bli raderad”

Lola Ogunyemi var förvånad över mottagandet annonsen fick.

”Alla som deltog i plåtningen förstod konceptet och det övergripande syftet - att använda våra skillnader till att lyfta att all hud förtjänar att bli omhändertagen. Jag minns att vi alla var exalterade över idén om att använda sig av en hudfärgad t-shirt och förvandla oss till varandra. Vi var inte säkra på hur den slutgiltiga redigeringen skulle se ut, eller vilka av oss som skulle få vara med i den, men alla var på gott humör under inspelningen, så även jag”.

När hon fick se det 13 sekunder långa klippet på Facebook älskade hon det. Även när det längre klippet rullades ut som tv-reklam kände hon bara stolthet – om inte mer då kampanjens budskap var tydligare menar hon.

Jag kan förstå hur skärmdumpar som cirkulerar på nätet har blivit misstolkade, med tanke på att Dove har kritiserats för exakt samma sak i det förflutna. Det finns brist i förtroende här och jag tycker att allmänhetens första reaktion var berättigad. Med detta sagt kan jag också se att mycket har blivit utelämnat. Händelsen har belysts utan att ge konsumenterna en kontext de kan bilda sig en åsikt utifrån”.

Lola Ogunyemi tycker det är bra att Dove bett om ursäkt om de har förolämpat någon men hon önskar att de också hade kunnat berättat om varför de valde att inkludera henne – och ha henne som ansikte utåt.

Jag är inte något tyst offer av en felaktig skönhetskampanj. Jag är stark, jag är vacker och jag ska inte bli raderad”.

Följ ämnen i artikeln