Datastrul för storbankerna

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-06-25

Flera kunder har i dag haft problem med att betala sina räkningar både på Swedbank och Nordeas internetbanker. För Swedbank satte problemen i gång vid tio-tiden på förmiddagen.

– Antingen kom man inte in eller så blev man utkastad när man hade loggat in, säger Emma Bergfeldt, pressansvarig hos Swedbank.

Enligt Swedbank drabbade problemet ett fåtal av kunderna och upphörde vid lunchtid i dag.

Vissa kunder hade dock problem även under eftermiddagen:

– Jag försökte flera timmar och till slut gick jag hemifrån vid 14-tiden. Det var lite jobbigt men det var inget jätteallvarligt för min del, säger Tina Rivera som är en av Swedbanks 3,4 miljoner internetbankskunder.

Det var bara ett par veckor sedan Swedbank senast hade problem med sin internetbank som då låg nere för samtliga kunder. Swedbank uppger att man nu ska utreda vad dagens tekniska problem berodde på.

– Vi vet att det inte berodde på samma sak som förra gången.

Nya problem hos Nordea

Det är inte bara Swedbanks internetbank som har strulat. Under våren har Nordeas internetbank vid upprepade tillfällen drabbats av stora problem. Under måndagen hörde flera läsare av sig till Aftonbladet och uppgav att de även i dag har haft problem med Nordeas internetbank.

– Det kan ha varit trögt i dag men jag har ingen information om att den inte fungerar, säger Erik Durhan, pressansvarig hos Nordea.

Leif Nyström var en av de som hade svårigheter med att betala sina räkningar under dagen.

– Det tar ungefär fyra, fem minuter att registrera en enda räkning och sedan försvinner de så jag måste registrera om dem, säger Leif Nyström som är en av Nordeas cirka 2,3 miljoner nätbankskunder i Sverige.

Pågått hela våren

Det är inte första gången han har haft problem att betala sina räkningar genom Nordeas internetbank.

– Hela våren har det varit så här. Det är bara ett par månader sedan jag inte kunde betala min elräkning. Jag försökte morgon och kväll och till sist fick jag mejla elbolaget och säga att "jag försöker betala men jag kommer nog att bli försenad".

Han har börjat tröttna på problemen som drabbar internetbanken.

– En så stor bank, man tycker att de borde ha system som fungerar. Det här är ju rena stenåldern, hade jag inte haft lån där hade jag bytt bank för längesen.

– Vi har haft vissa problem tidigare och det beklagar vi men vi jobbar hela tiden för att förbättra tjänsten, säger Erik Durhan hos Nordea.
 

Följ ämnen i artikeln