Nya fiaskot för Nordea

Publicerad 2012-06-12

Kunderna rasar efter ännu ett jättehaveri

kraschade – igen För tionde gången på tre månader kraschade Nordeas internetbank i går. Banken med vd Christian Clausen i spetsen vill inte kommentera hur många av deras 3,3 miljoner kunder som har drabbats.Foto

Tio sammanbrott på tre ­månader.

I går låg Nordeas internetbank nere – igen.

I dag ligger den nere – återigen.

– Det är ett misslyckande, säger Erik Durhan, press­ansvarig på bankjätten.

VÄLBEKANT SYN. Nordeas internetkunder har fått vänja sig vid felmeddelande på sajten, som har gått ner tio gånger på tre månader – ibland i en hel dag.

Under våren har ett stort antal kunder i storbanken Nordea hört av sig till Aftonbladet. Så här lyder några av deras kommentarer till de ständiga problemen med ­internetbanken:

”Internetbanken fungerar aldrig när man behöver den.”

”Banken klarar inte av att leverera det vi betalar för.”

”I slutet av varje månad brakar banken ihop.”

Vill inte kommentera

Och i går var det alltså dags igen.

Men Nordea, med cirka 3,3 miljoner kunder i Sverige, vill varken kommentera vad felet beror på eller hur många kunder som drabbats.

– Vi har haft tekniska problem och vi gör vad vi kan för att avhjälpa de problemen, ­säger Erik Durhan, press­ansvarig på Nordea.

Hur är det möjligt att ­problemen återkommer gång på gång?

– Vi jobbar hårt med att ­avhjälpa de tekniska problemen, men så klart är det ett misslyckande att det blir så här.

Kaos fortsätter i dag

I dag fortsatte problemen för Nordeas företagskunder.

– Det stämmer. Vi har problem med vissa företagstjänster. Det är samma som ni skrev om i går skulle jag säga. Vi har jobbat sen i går och hela natten med att försöka lösa problemen men vi har ännu inte lyckats, säger Helena Östman, informationschef på Nordea Sverige.

Nordea vill inte i dag heller kommentera vad problemet beror på annat än att det är "tekniskt".

Nordea har 200 000 företagskunder och de som i går och i dag har försökt använda internetbanken har drabbas.

– Vi har satt alla IT-resurser på att lösa det på bästa sätt, säger Helena Östman.

När är problemet åtgärdat?

– Vi säger ingen tid utan så fort som möjligt.

Kan du säga om det blir i dag?

– Jag kan inte säga någon tid.

"Är oacceptabelt"

Aftonbladet kan i dag presentera en sammanställning av Nordeas problem med sin internetservice den senaste tiden.

Under loppet av tre månader har internetbanken havererat minst tio gånger. Ofta har det handlat om att tjänsten har legat nere under ­hela dagar. I vissa fall har också bankens uttagsautomater och kortbetalningar varit ur funktion.

På organisationen Sveriges konsumenter är man kritisk till de upprepade tekniska problemen hos Nordea.

– Det är oacceptabelt. Som kund ska man kunna förvänta sig att en bank har resurserna att tillhandahålla en ­fungerande internetbank, ­säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

"Vi ersätter alltid"

Jan Bertoft råder alla drabbade bankkunder att vända sig till Nordea om man råkar ut för merkostnader eller missar att betala en räkning.

– Man ska inte behöva ­betala för en tjänst som inte fungerar. Om bankerna inte ersätter sina kunder är det ­ännu ett bevis på deras ­nonchalans, säger Jan Bertoft.

Men enligt Erik Durhan kan den som förlorat pengar på Nordeas haverier räkna med ­ekonomisk kompensation.

– Om några kunder drabbas så ersätter vi alltid, säger han.

Svart vår för nordea

28 maj

Internetbanken ligger nere under stora delar av dagen.

Svårt att komma fram till den tekniska telefonsupporten.

27 maj

Problem med internetbanken under hela dagen. Kunder över hela landet hör av sig till Aftonbladet och uppger att de inte kan betala för matvaror, ta ut pengar eller betala räkningar via internetbanken.

22 maj

Nordeas internettjänster ur funktion. Kunderna möts av meddelandet: ”Tillfälligt avbrott i internetbanken”

11 maj

Problem med att logga in på internetbanken under hela dagen. Vissa kunder upplever internetbanken som extremt långsam.

Långa telefonköer för att komma fram till supporten.

27 april

Internetbanken drabbas av allvarliga störningar.

Kortbetalning och bankens uttagsautomater fungerar inte under stora delar av dagen.

18 april

Stora problem med internetbanken, mobilbanken och kortbetalningar. Kunder uppger att det inte går att komma fram till banken, varken via telefon eller på nätet.

22–23 mars

Mobilbanken ur funktion.

20 mars

Problemen med internetbanken fortsätter.

19 mars

Stora problem i hela landet. Kunder kommer inte åt sina pengar, varken via internetbanken, genom kortbetalningar eller uttagsautomater.

Vid telefontakt med banken får kunderna svaret att inte heller de bankanställda lyckas ta sig in i systemet.

28–29 februari

Stora problem med internetbanken, bland annat ligger betalningsplattformen nere.

Kunder som försöker betala sina räkningar på fysiska bankkontor får svaret att bankens samtliga system ligger nere i alla länder.

ANNONS