Här är bankerna med missnöjdast kunder

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-10-01

Kunderna rasar mot de fyra storbankerna

De svenska storbankerna sågas hårt – av sina privatkunder

Det som retar kunderna mest är den slopade kontanthanteringen.

– Det är helt klart att vi har bekymmer, säger Nordeas presschef Erik Durham till TT.

Företaget Svenskt kvalitetsindex (SKI) har mätt kundernas nöjdhet i olika branscher.

Även om bankerna ligger högre än snittet, rasar branschen i årets mätning. Mest missnöjd är kunderna med de fyra storbankerna. Nordea, Handelsbanken SEB och Swedbank.

Nordea sågas

Kunderna rasar framför allt mot bankernas slopade kontanthantering, men kunderna upplever också bankerna som mindre ansvarsfulla och tjänsterna som icke prisvärda.

Nordea är den som får hårdast kritik. Bankens betyg för produkter och tillgänglighet sjunker kraftigt och kunderna upplever Nordea som "betydligt mindre pålitlig och ansvarsfull".

Ska analysera

– Vi måste analysera vad det här betyder, men det är helt klart att vi har bekymmer som har att göra med våra omfattande teknikproblem som varit mycket uppmärksammade. Jag tror att de problemen drar ner hela omdömet, säger Nordeas presschef Erik Durham till TT.

En majoritet av kunderna uppger också att de är beredda att byta bank.

"Det är betydligt mindre troligt att kunderna skulle välja om sin bank" och "benägenheten att rekommendera sina banker till vänner och bekanta minskar markant", skriver SKI.

Följ ämnen i artikeln