Butiken kritiseras för rasism – säljer ”blackface-utstyrsel”

Publicerad 2017-10-28

På bilden till produkten ser man någon som föreställer en svart människa i en safarimiljö. Nu kritiseras den svenska maskeradbutiken.

– Det här är givetvis inte okej, säger Teysir Subhi.

Det var en bekant till Teysir Subhi som besökte Bodega Partybutiken i Göteborg för att försöka hitta en maskeraddräkt till halloween. Där hittade han en produkt som fick honom att haja till. Butiken säljer en tub med brun kräm som ska användas i syfte att klä ut sig till en svart person – en ”blackface-utstyrsel”.

När Teysir, som jobbat mycket med frågor om afrofobi, fick se produkten var hon inte sen med att reagera.

– Det här är givetvis inte okej. Om man tittar på bilden till produkten så ser man att det föreställer en svart människa på safari, som att det vore ett djur. Bilden är jätteillustrativ för blackface och vad det representerar, säger hon och förklarar problematiken:

– Man får tänka att blackface, att klä ut sig till en svart människa, har man gjort för att göra narr av svarta människor i alla århundranden på ett rasistiskt sätt. Det är väldigt viktigt att förstå det, den rasistiska och historiska kontexten bakom – varför det är så illa.

Frågade butiken om whiteface-utstyrsel

För att påvisa problematiken för butiken gick hon dit och frågade om de sålde någon whiteface-utstyrsel. Säljaren som hon pratade med förstod inte frågan och Teysir förklarade att hon var på jakt efter en dräkt som föreställde en vit människa. Säljaren undrade då om hon ville klä ut sig till en polis eller annat yrke. När Teysir sa att hon snarare ville klä ut sig till en vit människa blev säljaren arg och sa att det var helt sjukt.

– Då sa jag om det inte är mer sjukt att de har kläder som föreställer svarta människor och dessutom som de vore djur på safari. Jag kan inte gå till en halloweenbutik och klä ut mig till en vit människa.

Butiken har fått kritik förr

Teysir har skrivit om utstyrseln på sin Facebooksida och flera kritiserar nu butiken. Det är dock inte första gången som de är i blåsväder. För tre år sedan fick de kritik gällande en annan produkt som ansågs vara rasistisk.

– Nu har de bara bytt leverantör och skaffat sig en blackface-utstyrsel som är ännu värre måste jag säga. Det visar att man fullständigt skiter i kritiken. Anledningen att jag gick dit är att jag alltid förutsätter att man är okunnig och jag försöker alltid få en dialog. Men de är inte okunniga, de har ju fått samma kritik tre år tidigare. Det innebär att de förstår problematiken men att de ändå står bakom rasistiska produkter och rasistiska stereotyper av svarta människor, säger hon och fortsätter:

– Och det tycker jag är jävligt illa, speciellt när det är barn som många av de här dräkterna riktar sig till. Att svarta barn ska behöva se nidbilder av sig själva på det sättet är jävligt tråkigt.

Aftonbladet söker butiken för kommenterar.

Följ ämnen i artikeln